پرواز ۹۰ دقیقه‌ای از نیویورک به لندن: هدف یک استارتاپ جت اروپایی

ایده حمل و نقل با جت از دهه ۱۹۵۰ شروع شد، برای مثال سال ۱۹۶۹ اولین جت محصول مشترک فرانسه و بریتانیا به پرواز دراومد. بعدتر در ۱۹۷۶ دو شرکت Air France و British Airways خدمات پرواز با جت خودشون رو از لندن و پاریس به نیویورک و واشنگتون دی‌سی ارائه دادن.

سریع رسیدن به مقصد جذابیت زیادی داره اما مشکلات این نوع پرواز‌ها هم شروع شدن برای مثال مصرف سوخت زیادی داشتن، هزینه‌های نگه‌داریشون زیاد بود و سرمایه‌گذاری‌هایی که روشون می‌شد بازگشتی هم نداشت.

اوضاع بدتر هم شد و سال ۲۰۰۰ یکی از هواپیماهای کونکورد بعد از پرواز سقوط کرد و باعث مرگ ۱۱۳ نفر شد، تمام این مشکلات‌ها باعث شد تا این پروازها با وجود جذابیتش در اینکه مسیر طولانی آمریکا تا فرانسه رو فقط در ۳ ساعت و نیم طی میکرد کنار گذاشته بشه.

تمام اینا باعث نشد که ایرلاین‌ها یا استارتاپ‌ها از این موضوع ناامید بشن و بیشترشون مثل United Airlines و American Airlines هم همین امروز دارن روی آزمایش‌ها برای شروع این پروازها که قراره با ۵ برابر سرعت صوت باشه کار میکنن.

استارتاپ Destinus با ایده حمل و نقل با ۵ برابر سرعت صوت

یکی از این استارتاپ‌ها یعنی Destinus توی نمایشگاه هوایی پاریس در ماه ژوئن توضیحاتی در مورد جت مافوق صوت خودش داده که با هیدروژن کار میکنه.

پرواز ۹۰ دقیقه‌ای از نیویورک به لندن: هدف یک استارتاپ جت اروپایی
نمونه اولیه Destinus 1 Jungfrau

جت تجاری Destinus S 25 میتونه تا ۱۰.۰۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کنه، در واقع این جت‌ها ۶۰.۰۰۰ فوت بالاتر از هواپیماهای دیگر پرواز میکنن.

پرواز ۹۰ دقیقه‌ای از نیویورک به لندن: هدف یک استارتاپ جت اروپایی
نسخه پهن پیکر Destinus Destinus L

نسخه پهن پیکر میتونه بین ۳۰۰-۴۰۰ مسافر داشته باشه و تا ۲۲.۰۰۰ کیلومتر پرواز کنه. این شرکت گفته انتظار داره Destinus S رو در سال‌های بین ۲۰۳۲ تا ۲۰۳۵ عرضه کنه و Destinus L که همون نسخه پهن پیکر هست بعد از ۲۰۴۰ معرفی میشه.

در واقع این ۲ هواپیما میتونن با مصرف سوخت هیدروژن مسیری مثل لندن تا نیویورک رو فقط در ۱ ساعت و نیم پرواز کنن و نکته مثبت اینه که تولید کربن و آلودگی هم ندارن.

منبع

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله راه‌دیجیتال