چرا کسب‌و‌کار‌ها شکست میخورند؟

احتمالاً اگر تصمیم بگیرید یک کارگاه راه اندازی کنید خرید مواد اولیه، تجهیزات، استخدام نیروی کار و بازاریابی فروش محصول فرایندهای بسیار زیای برای تمرکز شما هستند. درست اینجاست که احساس می‌کنید کسب و کار آنلاین برای راه اندازی گزینه بسیار ساده‌تری است.

هزینه بسیار کمتر راه اندازی و نیاز به تلاش بسیار کمتر از گزینه‌های محبوبیت بالای کسب و کارهای آنلاین است. همین موضوع باعث شده تا تعداد علاقه‌مندان به راه اندازی این نوع کسب و کار هر روز بیشتر شود.

99 درصد در همان سال اول شکست میخورند

شاید دلیل اصلی شکست خوردن در کسب و کار های آنلاین همین موضوع است. یک اشتباه بزرگ که راه اندازی کسب و کار آنلاین یک موضوع راحت و ساده است و نیازی به وقت گذاشتن زیادی ندارد.

در همین مورد حتی تبلیغاتی در اینترنت دیده می شود که نوشته شده با راه اندازی وب سایت و روزانه 1 ساعت کار درآمد بالایی داشته باشید. اما این موضوع کاملا اشتباه است.

قانون 100 ساعت برای تمام کسب و کارهاست

هر کسب و کاری که امروز راه اندازی میکنید باید در هفته 100 ساعت برای آن وقت بگذارید و تلاش کنید.

بله – به دوچرخه ای فکر کنید که در شروع مسیر اول باید به بالای تپه برسد و قطعا شروع کار بسیار دشوار تر است. به همین خاطر برای رسیدن به موفقیت در شروع کار باید بیش از توان خود را به کار بگیرید.

میتوانید 100 ساعت خود را تقسیم کنید و بخشی از آن را برای آموزش دیدن و بخشی را برای گسترش و تمرکز روی سایت خود زمان بندی کنید. البته آموزش و دانش از هر چیزی که فکر میکنید مهم تر است.

اگر کمتر از 100 ساعت وقت میگذارید احتمال اینکه جزوی از 99 درصد شکست خورده باشید بسیار بالا است. پس بهتر است اصلا شروع نکنید!

قانون 100 ساعت از دلایل موفقیت ایلان ماسک
ایلان ماسک کارآفرین مشهور در پاسخ کاربران توییتر اعلام کرد که برای تغییر دنیا نیاز است تا در هفته بین 80 تا 100 ساعت کار مفید انجام داد.

وی باور دارد که سطح آستانه درد افراد در صورتی که ۸۰ ساعت در یک هفته کار کنند افزایش پیدا می کند. او چند وقت پیش گفته بود که برخی مواقع حتی هفته ای ۱۲۰ ساعت کار می کرده تا از تولید مداوم تسلا مدل 3 اطمینان پیدا کند. این در حالی است که به گفته وی سال گذشته، همه افراد در تسلا هفته ای ۱۰۰ ساعت فعالیت داشته اند.

دانش آن را یاد بگیرید و همیشه به روز باشید

سئو کردن و مدیریت صحیح سایت یک دانش است و لزومی ندارد این کار را برون سپاری کنید. می‌توانید تمام آن را یاد بگیرید و خودتان این کار را به بهترین شکل انجام دهید.

یا اگر به‌صورت تیمی فعالیت دارید بهتر است یک متخصص سئو و مدیر وب‌سایت داشته باشید. این متخصص می‌تواند فاقد دانش کد نویسی و …. باشد. اما برای اداره کردن سایت و سئو باید حرفه‌ای و به روز باشد.

شما نیز با 2 ماه مطالعه و یادگیری می‌توانید یک متخصص در این حوزه باشید. همچنین ازآنجایی‌که روش‌های مدیریت سایت و سئو هرماه به‌روز می‌شود بهتر است تا دانش خود را به‌روز نگه‌دارید.

در کنار این موضوع بهتر است کتاب‌هایی در مورد بازاریابی بخوانید. بعدازآنکه با مفاهیم کلی بازاریابی آشنا شدید روش کار با ابزاری‌های سنجش عملکرد بازاریابی آنلاین را یاد بگیرید.

یعنی اینکه هر کمپین آنلاین جذب مخاطب و مشتری که ایجاد می‌کنید چقدر برای شما مفید بوده و چه مقدار نرخ جذب و فروش برای شما ایجاد کرده است.

با احتمالات فراوان تصمیم بگیرید

قبل از شروع راه اندازی و یا حتی بعد از آن برای مدل درآمدی یا اضافه کردن امکان خاصی به سایتتان با توجه به تمام احتمالات تصمیم بگیرید. از گرفتن تصمیمات عجولانه پرهیز کنید.

مثلاً در مورد کمپین‌های تبلیغاتی که می‌خواهید برای جذب مشتری یا مخاطب استفاده کنید ابتدا تحقیق کنید. رقبای شما از چه نوع کمپین‌هایی استفاده می‌کنند. هزینه‌های آن به چه شکل است و در یک جدول بازدهی آن را برای خودتان تشریح کنید.

بعدازآن به‌نوبت در لیست در هر کمپین به مقدار کمی هزینه کنید و کمپین را تا پایان اجرا کنید. در مجموع می‌توانید به همان جدول نگاه کنید و این بار در پر بازده‌ها بیشتر سرمایه گذاری کنید.

99 درصد از کسب و کارهای آنلاین شکست میخورند. چه کنیم؟

کیفیت خدمات را فراموش کرده اید

با تلاش زیادی توانسته‌اید یک محصول را به فروش برسانید. اینجا دقیقاً وقتی است که باید تمام توان خود را به‌کار بگیرید تا رضایت 100 درصدی مشتری خود را جلب کنید.

رضایت 100 درصدی مشتری شما به این معنی است که خرید بعدی را نیز از طریق شما انجام می‌دهد و حتی شمارا به دوستان خود معرفی می‌کند.

مثلاً درصورتی‌که یک فروشگاه آنلاین عطر و ادکلن دارید به‌احتمال زیاد خریدار شما تا 10 ها سال آینده نیاز به خرید عطر دارد و این برای شما یک فرصت است تا او را به مشتری همیشگی خود تبدیل کنید.

یک بسته‌بندی شکیل و ارسال اشانتیون‌هایی همراه بسته‌بندی و حتی ارسال سریع کالا می‌توانید رضایت مشتری را افزایش دهید.

دقیقاً مشابه روش‌های سنجش کمپین‌های بازاریابی باید برای خودتان روش‌های سنجش رضایت مشتری را پیاده‌سازی کنید. مثلاً با مشتری‌های خود تماس بگیرید و از او سؤال کنید که چقدر از شما راضی بوده و دوست دارد شما چه خدمات دیگری داشته باشید.

البته برای سایت‌هایی که نوع خدمات آن‌ها رایگان است. مثلاً سایت‌های خبری و … روش کسب رضایت مخاطب می‌تواند متفاوت باشد. اما همچنان رضایت مخاطب اولویت دارد.

توضیحات محصول و چیدمان آن معجزه می کند

صفحه‌ای که برای معرفی یک محصول ایجاد می‌کنید مانند بسته بندی یک مواد غذایی است. شاید بهترین موبایل دنیا را ساخته‌اید اما وقتی آن را در یک کارتن خرما بفروشید احتمالاً خریداری نداشته باشید!

در نقطه مقابل آن می‌توان چند عدد کشمش را در یک بسته بندی فوق‌العاده با قیمت بالایی به فروش رساند!

صفحات فروش و صفحات ارائه خدمات یا محصول دقیقاً همین حکم را برای سایت‌ها دارند. در اینجا هم می‌توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس برای بررسی نرخ جذب هر صفحه کمک بگیرید.

به عنوان مثال برای هر محصول چند صفحه درست کنید و کمپین‌های تبلیغاتی را روی این چند صفحه امتحان کنید تا متوجه شوید کدام صفحه توانسته فروش بیشتری برای شما داشته باشد.

ضعیف ترین ایده نو بهتر از بهترین نسخه کپی است

می‌توان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد اما لزومی ندارد که مشابه فلان فروشگاه اینترنتی باشد. می‌توانید از روش‌های بهتری برای فروش استفاده کنید. روش‌هایی که ممکن است هنوز به فکر فروشگاه‌های بزرگ مانند دیجیکالا نرسیده باشد.

کاربر بعد از ورود به سایت شما به سادگی متوجه این موضوع می‌شود که شما از چه سایتی ایده گرفته‌اید یا روش کار یا ظاهر سایت شما کپی شده از چه سایتی است.

پس می‌توانید 100 هزارمین سایت فروشگاهی ایرانی باشد اما باز هم متفاوت عمل کنید و محصولات را به شکل متفاوتی به فروش برسانید.

به عنوان مثال به شما پیشنهاد می‌دم که اگر یک کالا را به فروش می‌رسانید در صفحه محصول یک ویدیو از آن قرار دهید که در حال استفاده از آن کالا هستید و فقط به ویدیو آن باکس آن بسنده نکنید.

به مشتریانی که از خرید خود بسیار راضی بوده‌اند در ازای ارسال ویدیو از محصول کد تخفیف ارائه دهید و ویدیوهای ارسالی مشتریان راضی را در صفحه محصول قرار دهید.

و تمام توان خود را به کار بگیرید تا مشتری این‌طور احساس کند که شما از تمام رقبای خود متفاوت‌تر هستید.

رقبای جهانی را دنبال کنید

زمانی که وارد یک بازار خاص می‌شوید احتمال فراوان قبل از شما افراد بسیاری وارد آن بازار شده‌اند. پس می‌توانید با یک جست و جوی ساده کسب و کارهای مشابه خودتان را در خاورمیانه و سایر کشورهای جهان پیدا کنید.

مثلاً از ابزارهای آنالیز استفاده کنید و مرتب میزان رشد و درآمد آن‌ها را پیگیر باشید. در این صورت متوجه می‌شوید که مدل کاری کدام یک بهتر جواب داده یا اضافه کردن کدام ویژگی به افزایش مخاطب و مشتری آن کسب و کار کمک کرده است.

چرا با وجود رعایت این فاکتور ها شکست میخوریم؟

خیلی وقت‌هاست که شما در مسیر خوبی جلو می‌روید. کسب و کارتان را به صورت علمی و حرفه‌ای مدیریت می‌کنید. اما از کم بودن مشتری و فروش خود گله دارید. اما فراموش کردید که راه موفقیت واقعی مقداری طولانی‌تر از روش‌های دیگر است.

ممکن است در مسیری که قدم برداشته‌اید بعد از 2 سال یا 10 سال به آن موفقیت لازم برسید. فراموش نکنید که دیجیکالا 3 سال طول کشید تا به فروش مناسب برد.

پس در این راه صبور باشید. سرمایه‌های خود را به درستی و با ریسک بسیار کم هزینه کنید و از قانون 100 ساعت کار در هفته و قانون 100 فاکتور مؤثر در فروش کمک بگیرید.

نظر شما چیست؟ چه فاکتورهای می‌تواند در فروش مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید