اگر کارشناس سئو (سئوکار) باشید احتمالا در مقطعی از زمان درآمدتان پایین آمده یا از این شغل ناامید شدهاید. بیشتر وقتها احساس میکنیم که شاید دانش بیشتری از سئو وجود دارد که باید آنرا یادبگیریم و همین موضوع مارا آزار میدهد.
من اعتقاد دارم ما یکی از پراسترسترین شغلهای دنیا را داریم اما تصمیم گرفتم ۱۰ مهارت را که حداقل به من کمک کرده را به شما معرفی کنیم، به کمک این مهارتها استرس این شغل را حذف کنید.
توجه کنید که این مهارتها لازم نیستند و داشتن برخی از آنها هم کفایت میکند، پس عذابی را به عذابهای قبلی اضافه نکنید. این مهارتها به عمیق شدن شما در سئو کمک بسیاری میکند و احتمالا نتیجه نهایی آن درآمد بیشتر خواهد بود.
۱. مخاطب و گوگل را درک کنید
کاربری را در نظر بگیرید که در گوگل کلمه (رستوران پیتزا) را جستوجو میکند، به نظر شما او به دنبال چه چیزی است؟
- آیا تصمیم به خرید پیتزا دارد؟
- آیا تمایل دارد پیتزا فروشی باز کند؟
- یا تصمیم دارد در یک پیتزا فروشی کار کند؟
توسعه درک شما از روانشناسی پشت هر جستوجوی کاربر کمک میکند تا نیاز و خواسته کاربر را هنگام ورود به صفحات سایت برآورده کنید.
البته در کنار آن باید به درک عمیقی از گوگل هم برسید اینکه چطور کار میکند و یا هدف او از نشان دادن یک نتیجه به کاربر چیست؟
مثالی میزنم: مثلا من در تهران با لپتاپ عبارت (رستوران پیتزا) را در گوگل سرچ میکنم، اولین کاری که گوگل انجام میدهد بر اساس نقشه رستورانهای اطراف را در ردیف اول نمایان میکند، احتمالا حدس میزند من به دنبال غذا هستم.
پس در جستوجوهای مختلف میتوانید بفهمید که گوگل سعی دارد چه چیزی را به مخاطب نشان دهد و شما نیز در راستای همان هدف حرکت کنید.
۲. کار با HTML و CSS
یک کارشناس سئو نیازی به برنامه نویسی یا حتی طراحی قالب ندارد، اما آشنا بودن به HTML و CSS و حتی کمی جاوااسکریپت کمک میکند تا با سختار سایت خود آشنا باشد و در صورت نیاز مشکلات سئو تکنیکال را برطرف کند.
البته این مهارت به ارتباط بهتر شما با تیم دولوپر برای فرایندهای سئو نیز کمک میکند.
این مهارت پیشنیاز نیست اما بیش از ۲ مورد بالا به درک شما از گوگل و ساختار وبسایت کمک میکند.
سروش احمدی:
دانستن کمی HTML و CSS در حد ساختن یک رزومه ساده، برای یک سئوکار کفایت میکند
۳. کار با هاست، سرور، CDN
این مهارت هم لزومی نیست اما در این حد و اندازه که درک کنید یک سرور چطور کار میکند یا بتوانید حتی با راهنما دستوراتی را در یک سرور وارد کنید کافیست.
سرویسهای CDN چطور کار میکنند؟ با چند سرویس کار کردهاید و میتوانید بر اساس دانش خود آن را کانفیگ کنید؟ آیا از تنظیمات و بهینهسازیهای لازم هاست و سرور آشنایی دارید؟
جدیدترین روشهای کش را چطور میتوان به کمک سرور کانفیگ کرد؟ تمام اینها سوالاتی است که باید بتوانید به آنها پاسخ دهید.
4. نوشتن محتوا
وظیفه هیچ سئوکاری نوشتن محتوا نیست و اگر جایی استخدام شدید از نوشتن محتوا خودداری کنید زیرا از وظایف اصلی خود باز میمانید.
اما داشتن قلم و هنر نوشتن به درک شما از محتوا کمک میکند، و بهراحتی میتوانید هرنوع محتوایی را آنالیز کنید و محتوای خوب از بد را تشخیص دهید.
یا در صورت نیاز مشکلات یک محتوا تشخیص دهید و به سادگی با خواندن هر محتوایی توانایی سئوسازی آن را داشته باشید.
ویرایش محتوا: همچنان که توانایی نوشتن محتوارا دارید باید بتوانید هرنوع محتوایی را ویرایش کنید. ویرایش کردن محتوا از مهمترین تخصصهای یک سئوکار به حساب میآید.
فراموش نکنید که این ویرایش باید در هدف بهبود رتبه گوگل و قراردادن کلمات کلیدی باشد.
۵. گزارش نویسی
اینکه بتوانید بهطور ماهرانه پیشرفت،نتایج، استدلال پشت هر فرایند را در کار سئو خود به اشتراک بگذارید برای موفقیت شما بسیار حیاتی است.
شما همیشه نیاز دارید تا انتظارات کارفرما یا حتی افراد تیم را برای دانستن وضعیت فعلی یا حتی فرایندهای انجام شده برطرف کنید.
معنی گزارش تعدادی نمودار یا لیست کردن کارهای انجام شده نیست، یک گزارش باید این امکان را به خواننده بدهد که شما چه فرایندی انجام دادهاید و یه نتایجی کسب شده و هر نتیجه احتمالا خروجی کدام اقدام است.
نوشتن گزارش این امکان را ذینفعان هر پروژهای میدهد که متوجه شوند سئو چقدر به رشد آنها کمک کرده و چقدر برای آن هزینه کردهاند و یا حتی میتوانند انتظار داشته باشند که شما چه نوع روشی را برای هربخش انجام دادهاید و هر روش چقدر هزینه برداشته است.
۶. پیشبینی سئو
مشابه نیاز به خوب بودن برای توضیح نتایح گذشته، سئوکاران باتجربه باید توانایی محاسبه نتایج آتی را داشته باشد و پیشبینی سئو یکی از علوم بسیار پیچیده است.
دلیل آن ایناستکه عوامل خارجی زیادی بر سئو تاثیر دارند که برخی از آنها را برای شما لیست میکنم:
- آپدیت الگوریتمهای گوگل
- بهبود استراتژی و افزایش بودجه سئو رقبای شما
- موقعیتهای سیاسی اجتماعی هر کشور
- آسیبهای رقبا به شما با انجام روشهای تخریبی سئو
- وضعیت برند شما و کیفیت محصولات و کاهش یا افزایش تعرفه
باید توجه کنید که قرار نیست همهچیز را دقیق پیشبینی کنیم اما یک سئوکار حرفهای تمام تلاش خودرا میکند تا حرفهای ترین آنالیز ممکن را بر اساس (دادهها) انجام دهد.
ارائه گزارشهای پیشبینی به یک بیزینس کمک میکند تا اهمیت کانال سئو را متوجه شود.
۷. تحلیل آمار
به شخصه آنقدر اعتقاد ندارم که وظیفه یک کارشناس سئو تحلیل تمام دادهها باشد چون این موقعیت با تخصص دیگری مثل (پرفورمنس مارکتر) تداخل دارد و تحلیل دادهها شاید بهتر باشد توسط پرفورمنس انجام شود.
با اینحال به اندازهای که نیاز به آنالیز ورودیها و کمک به افزایش ورودی گوگل باشد باید به ابزارهای آنالیز مانند گوگل آنالیتیکس آشنا باشید.
مهمتر از آن باید بتوانید این اطلاعات را تحلیل کنید و گزارش تحلیلی خود را برای سایر افرادی که نیاز دارند ارسال کنید.
درسهای سئو را به ترتیب بخوانید
- سئو چیست | SEO چیست | بهینهسازی سایت برای گوگل
- آموزش رایگان سئو | سئو را از کجا شروع کنیم؟
- روش رتبه بندی گوگل | گوگل چطور کار میکند؟
- ۷ مهارت کلیدی لازمه هر سئوکار | یا کارشناس سئو
- آموزش ساخت تصویر شاخص محتوا | بر اساس معیارهای سئو