به دنبال جذب بیشتر مخاطب در صفحات فرود (Landing Page) هستید اما مطمئن نیستید باید از کجا شروع کنید؟ صفحات فرود یکی از بهترین روشها برای افزایش نرخ تبدیل هستند اما چطور یک صفحه بسازیم که بیشترین بازدهی را داشته باشد؟
صفحه فرود چیست؟
به صفحات وبی که هدف آنها تبدیل مخاطب به مشتری، ثبت نام و …. میتواند باشد و در مجموع افراد را تشویق میکند تا یک اقدام خاص انجام دهند.
مثلا صفحهاصلی راهدیجیتال صرفا آخرین مقالات روز را نمایش میدهد اما در صورتی که بخواهیم یک محصول را تبلیغ کنیم یا تلاش کنیم اعضا را افزایش دهیم میتوانیم یک صفحه فرود جداگانه با محتوای اختصاصی بسازیم که به صورت دائمی و یا حتی موقت باشد.
مثلا برای کمپین عید صفحه را ایجاد و بعد از عید آن را حذف کنیم. به همین خاطر در صورت ساخت صفحه موقتی که قرار است حذف شود بهتر است از تگ noindex استفاده کنید.
چرا به صفحات فرود نیاز دارید
مزیت اصلی صفحات فرود، متمرکز نگهداشتن توجه کاربر روی یک هدف است. معمولا هر نوع حواسپرتی در این صفحات مانند هدر یا فوتر و سایدبار حذف میشود و از تصاویر، باکسها و متنهای درشت استفاده بهره میگیرد.
- با استفاده از ابزارهای رفتار کاربر و گوگل آنالیتیکس دادههای زیادی را میتوانید دریافت کنید.
- بازدهی بالای آنها نرخ تبدیل فوقالعادهای دارد و هرنوع کمپینی را میتواند سودآورتر کند.
- استفاده از برند، رنگبندی و ویژگیهای بیزینس خود در صفحه ورود به افزایش آگاهی از بند شما کمک میکند.
البته صفحات فرود بسیار متنوع هستند و میتوانید برای افزایش فروش، ثبت نام، گرفتن ایمیل افراد، و هزاران کمپین دیگر از آن استفاده کنید.
۷ نکته که صفحات فرود شمارا از کاربر منفجر میکند
در اینجا ۷ مورد را برای شما نام میبریم که بازدهی صفحات فرود شما را به حداکثر ممکن میرساند.
۱. از Call-to-Action هدفمند استفاده کنید
تقریبا میتوان گفتکه Call-to-Action ها مهمترین بخش لندینگ پیج هستند و شما باید متن آنهارا به وضوح بنویسید و همه چیز ساده باشد.
برای مثال:
- هماکنون خرید کنید
- ثبتنام
- دریافت فایل x
- دریافت پنل آزمایشی رایگان
- رزرو آنی
با قراردادن کال تو اکشنها با ابعاد بزرگ و متن ساده کمک میکنید کاربران در صفحات شما گم نشوند.
۲. از فرمهای ساده استفاده کنید
اگر تصمیم دارید در صفحات فرود فرم قرار دهید مطمئن شوید این فرمها بسیار ساده باشد و فقط اطلاعات بسیار مهمرا از کاربر دریافت کنید.
مثلا برای ثبتنام خبرنامه نام و ایمیل کاربر میتواند کافی باشد و درخواست اطلاعات بیشتر ممکن است کاربر را از پر کردن فرم منصرف کند.
به همین خاطر اجازه دهید کاربر ابتدا ثبتنام کند یا خریدش را تکمیل کند و پس از آن اطلاعات تکمیلی را از او بگیرید. دریافت اطلاعات زودهنگام نرخ تبدیل را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.
۳. خلاصهنویسی کنید
ابتدا یک لندینگ پیج کامل طراحی کنید، پس از آن هر بخشی از متنها یا المانها که به نظر شما کمکی به هدف نهایی نمیکند را حذف کنید.
لندینگ پیج محلی برای افزایش دانش یا دادن اطلاعات به افراد نیست و باید در نظر داشته باشید که اکثر افراد حوصله کمی برای خواندن اطلاعات طولانی دارند پس همهچیز را خلاصه کنید.
۴. اطلاعات حیاتی را در بالای صفحه قرار دهید
ممکن است بیشتر کاربران تا پایین صفحه فرود اسکرول کنند اما اولین بخش از صفحهفرود تاثیرگذارترین بخش خواهد بود. به همین خاطر است که بهترین و جذابترین محتوای خود را باید در بالای لندینگ قرار دهید تا کاربر در نگاه اول آن را مشاهده کند.
پس همچنان میتوانیم در همان بخش اول یک Call-to-Action قرار دهیم و انتظار داشته باشیم مخاطب بدون خواندن ادامه صفحه فرود روی آن کلیک کند.
۵. صفحات فرود را بر اساس بندتان بسازید
زمانی که به یک صفحه فرود نگاه میکنید باید روح برند شما درآن دمیده شدهباشد، برای آن کارهای زیادی مثل استفاده از رنگ برند یا سبک طراحی و حتی زبان نوشتن میتواند کمککند.
با این حال بهتر است زبان یکدستی برای طراحی صفحات فرود داشته باشید و سعی نکنید هر صفحه فرود را بهکل تغییر دهید.
۶. از تست A/B استفاده کنید
تست A/B روشی است که در آن ما ۲ تا پلن را همزمان انجام میدهیم. مثلا ۲ صفحه فرود با سبک و مدل متفاوت خواهیم ساخت و کمپینرا روی هر ۲ صفحه اجرا میکنیم تا متوجه شویم کدام یک بهتر جواب میدهد.
پس از آن میتوانیم هر بخش از یک صفحه فرود را تغییر دهیم. مثلا برخی از آنها عبارتانداز:
- Call-to-Action
- عنوان
- اندازه و محل دکمه
- تعداد فیلدها و محل قرارگیری فرم
- تصاویر
- طراحی ستونها و موقعیت قرارگیری
- رنگبندیها و نوع طراحی
در صورتی که در هر ۲ صفحه از ابزارهای رفتار کاربر نیز استفاده کنیم میتوانیم متوجه شویم کدام بخش از هر صفحه ورود موثرتر بوده و در نهایت ۱ صفحه فرود حرفهایتر خواهیم ساخت.
۷. عکسهای کم اما فونتهای بزرگ
تعداد تصاویر زیاد استفاده از Call-to-Action توسط کاربر را کم میکند به همین خاطر تنها تصاویری استفاده میکنیم که وجودشان حیاتیاست نه اینکه صفحه را با تصاویر پر کنیم.
متنها اما پیام صفحهرا بهتر منتقل میکنند پس خوبتر است که سایز فونتهارا افزایش دهید، فقط در این مورد زیادهروی نکنید و سعی کنید از ۲ یا نهایتا ۳ سایز فونت در کل صفحه فرود استفاده کنید.
در نهایت فراموش نکنید فونت بسیار بزرگ میتواند باعث فشار به چشم و کاهش خوانایی شود.
در صورتی که از سرویس یا ابزارخاصی برای ساخت صفحات فرود استفاده میکنید میتوانید نام آن را برای سایر دوستان در بخش نظرات قرار دهید.