بهعنوان یک کارشناس سئو یا فرد علاقهمند به سئو اولین کار برای شروع، فراگیری اصطلاحات دنیای سئو است. به همین خاطر در راه دیجیتال تصمیم گرفتیم تا برای اولین بار در ایران کاملترین دیکشنری و واژهنامه سئو را برای شما عزیزان آماده کنیم.
واژهها و اصطلاحات پیش رو را بر اساس آنچه خود گوگل اعلام کرده و یا در دنیای سئو بسیار متداول است در این واژهنامه گنجاندهایم.
افزودن این مقدار از واژهها باعث شده تا این صفحه مقداری طولانی باشد. بنابراین اگر به دنبال یک عبارت / اصطلاح خاص هستید، کلیدهای Control + F در ویندوز یا Command + F در مک استفاده کنید تا واژه و تعریف موردنظر خود را پیدا کنید. 👍
واژه ها بر اساس حروف الفبا میباشد.
Above The Fold
بالای صفحه: اولین بخشی از صفحه است که کاربر بدون نیاز به اسکرول کردن میبیند.
Absolute Link
لینک مطلق: به یک Hyperlink گفته میشود که حاوی یک URL کامل است
Absolute Path
پچ مطلق: نام دیگر Absolute URL است
Absolute URL
✅ نام های دیگر: Absolute link, Absolute Path
پیوند مطلق چیست؟
یک لینک کامل که شامل یک پروتکل ، یک نام دامنه ، احتمالاً یک زیر شاخه و نام پرونده ، سند ، صفحه HTML ، تصویر یا موارد دیگر است.
💡 مثال:
URL مطلق متنی است که در بین گیومهها نوشته شده است.
<a href=https://academy.rahdigital.ir> راه دیجیتال </a>
لینک ها معمولا در 2 نوع هست. لینک های مطلق یا نسبی. لینک های نسبی بدون ریشه دامنه هستند و معمولا با / شروع می شوند. با این حال ، هیچ نشانه ای وجود ندارد که یکی از نظر SEO بهتر از دیگری باشد.
Accelerated Mobile Pages
✅ همچنین به عنوان شناخته شده است: AMPs ، Google AMP
امپ AMP چیست؟
صفحات پرشتاب موبایلی: AMP یک چارچوب HTML منبع باز است که باهدف افزایش سرعت بارگذاری وبسایت و بهینهسازی صفحات وب برای دستگاههای تلفن همراه توسط AMP Open Source Project ایجادشده است.
صفحات موبایلی که با استفاده از قالب AMP ساخته شده اند دارای محدودیت هایی برای HTML / CSS و JavaScript هستند و به طور خودکار توسط کش Google AMP ذخیره می شوند. به همین خاطر خروجی آن یک صفحه بسیار ساده و سبک خواهد بود که بارگذاری آن کمتر از 1 ثانیه طول میکشد.
Algorithm Update
✅ نام های دیگر: Google Algorithm Update, Google updates
آپدیت الگوریتم چیست؟
هرگونه تغییر در الگوریتمهای موتور جستوجوی گوگل که شامل قوانین جدید یا ویرایش قوانین قبلی است را Algorithm Update می گویند.
گوگل معمولا و سالانه بالای 2000 آپدیت برای موتور جستوجوی خود منتشر می کند اما تغییرات کوچک معمولا مورد توجه قرار نمیگیرند. به روز رسانیهای عمده مانند الگوریتمهای Panda, Penguin, Pirate, Hummingbird, Pigeon, Mobile Friendly, RankBrain, Possum, MUM بیشتر برای این اصطلاح استفاده می شوند.
Algorithmic Penalty
گوگل پنالتی چیست؟
گوگل قوانین خاص خود را دارد و در صورتی که سعی کنید گوگل را فریب دهید شما وارد گوگل پنالتی می شوید. به این معنی که نتایج شما از SERP گوگل حذف می شود.
معمولا خرید بک لینک و روش های سئو کلاه سیاه این مشکل را ایجاد میکند و برای رفع آن باید ابتدا کارهای اشتباهی که انجام داده اید را اصلاح و سپس با گوگل مکاتبه کنید.
Alt Attribute
همان Alt Tag است.
Alt Tag
✅ نام های دیگر: Alt Attribute, Alt Text
تگ Alt: در تمام تصاویر بهکاررفته در یک وبسایت، تگ Alt توصیفکننده موضوعی است که از تصویر استنباط میشود. این تگ میتواند بهعنوان متنی جایگزین برای تصاویر به هنگام خطا در بارگذاری نیز مورداستفاده قرار گیرد تا کاربران در صورت عدم نمایش تصویر، از مفهوم و عملکرد آن باخبر شوند.
💡 مثال:
می توانید تگ alt را مشاهده کنید که داخل alt=”” نوشته شده است.
AMPs
همان صفحات پرشتاب موبایلی گوگل هستند.
Anchor Text
متن لنگر یا انکر تکست چیست؟
همان قسمت قابل کلیک در یک نتیجه جستجو یا صفحه اینترنتی است که معمولا رنگی نمایش داده می شود. از نظر سئو پیشنهاد میشود کلمات کلیدی را درون آن قرار دهید.
💡 مثال:
Article Spinning
هم معنی و با Content Spinning یکسان است.
Article Syndication
سندیکای مقاله چیست؟
مقالات غنی در سطح اینترنت که اجازه داده شده تا افراد تمام یا بخشی از آن را در پلتفرم های مختلف بازنشر کنند. سندیکای مقاله یکی از روش های بسیار خوب برای گرفتن بک لینک است.
Authority Site
آتوریتی سایت یا اعتبار سایت چیست؟
به میزان اعتبار یک سایت نزد گوگل گفته میشود و یک عدد بین ۰ تا ۱۰۰ است، از آنجایی که ابزارهای سئو مانند MOZ این اعتبار را سنجش میکنند، گوگل آنرا نادرست میداند با اینحال ممکن است تا حدودی به واقعیت نزدیک باشد.
معمولا داشتن بکلینک با کیفیت زیاد آتوریتی شما را افزایش میدهد.
Backlink
✅ : با این نامها نیز شناخته می شود: Inbound Link, Incoming Link, Citation, External Link
بک لینک چیست؟
هنگامی که برخی از وب سایت های دیگر به وب سایت شما لینک میدهند، یک بکلینک ایجاد میشود. در اصل این یک “رای اعتماد” است که نشان میدهد این وبسایت یک منبع ارزشمند و مرتبط است.
Backlink Authority
به میزان اعتبار بکلینکهای شما گفته میشود.
ا
Baidu
بایدو چیست؟
محبوب ترین موتور جستجو در چین با سهم 69.54٪ (در ردیف بعدی Shenma و Sogou) و سهم بازار 1.37٪ در سراسر جهان است.
بایدو تقریباً همان خدمات گوگل را ارائه می دهد.
Bait and Switch
✅ نام های دیگر: Code Swapping
طعمه و سوئیچ چیست؟
یکی از روش های سئو کلاهسیاه به شمار میآید. در این روش شما محتوای صفحهای که در نتایج گوگل رتبه بالایی دارد را بهمحتوای دیگری تغییر میدهید. (محتوایی که معمولا نمیتواند رتبه خوبی کسبکند)
Banner Blindness
کوری بنری چیست؟
یک پدیده مشهور که گرایش مردم را برای نادیده گرفتن عناصری در صفحات وب که به اعتقاد آنها تبلیغات است توصیف میکند.
Below The Fold
به مفهوم The Fold مراجعه نمایید.
Bing
بینگ چیست؟
موتور جستجو متعلق به مایکروسافت با سهم بازار 3.18٪ در سراسر جهان است. یکی از دلایل عمده استفاده از آن، به خاطر محصولات مایکروسافت مانند کورتانا و .. است.
Black Hat SEO
سئو کلاه سیاه چیست؟
SEO کلاه سیاه سعی دارد با استفاده از تاکتیکهایی که مغایر با دستورالعملهای موتور جستجو است، رتبه بندی صفحه را بهبود بخشد.
مثلا شامل پر کردن کلمات کلیدی، مخفی کردن بخشی از محتوا، استفاده از بک لینک های پولی و … است.
Blended Search
جستجوی ترکیبی:
به مفهوم Universal Search مراجعه کنید
Blog Commenting
ارسال دیدگاه در بلاگها چیست؟
ارسال دیدگاه در بلاگ یک روش بسیار معروف ساخت بکلینک است. که در آن شما یک مقاله وبلاگ را پیدا میکنید که مربوط به فعالیت شما باشد و به شما در بخش نظرات اجازه دهد که آدرس سایت را نیز وارد کنید، و با ارسال دیدگاه یک بکلینک برای خودتان خواهید ساخت.
البته این روش توسط کارشناسان سئو مورد بحث است.
سروش احمدی در این بار میگوید: گوگل حتی به پیوندهای نوفالو درون کامنت ها اهمت زیادی می دهد، بهنظر من این یک روش کلاهسفید است.
Blog Spam
هرزنامه وبلاگ: به معنی Link Spam مراجعه کنید.
Bot
بات,ربات,خزنده: به معنای crawler مراجعه نمایید.
Bounce Rate
بانس ریست یا نرخ پرش چیست؟
معیاری که نشان میدهد چه تعداد بازدیدکننده بهسایت شما آمده و بدون انجام هیچ اقدامی یا مرور هیچ یک از صفحات دیگر سایت را ترک کرده اند.هر چه این درصد کمتر باشد بهتر است.
داشتن بانس ریت (بیش از 70٪) به معنای این است که باید از نظر سئو دست بهکار شوید. مواردی مانند سرعت پایین صفحه یا محتوای بیکیفیت یا عدم لینکسازی درست داخلی ممکن است برخی از دلایل آن باشد.
Brand Keyword
برند کیوورد یا کلمه کلیدی برند
به معنای Branded Keywords مراجعه نمایید.
Brand Mention Link Building
این یک روش لینک سازی است. وقتی اسم برند شما در مقاله یا سایتی بدون اینکه به شما لینک داده شود آورده شود. سپس با آن ها ارتباط میگیرید و از آن ها درخواست میکنید تا نام برند شمارا به صورت لینک دار قرار دهند.
برای فهمیدن اینکه چه سایتی در سطح وب در مورد برند شما صحبت کرده استمی توانید از Google Alerts استفاده کنید .
Brand Term
به معنای Branded Keywords مراجعه نمایید.
Branded Keywords
کلمه کلیدی برند چیست؟
نام های دیگر: Brand Keyword, Brand Term
کلماتکلیدی که نام برند شما به آنها اضافه شده باشد. مانند (سئو راه دیجیتال)
سئوکاران اعتقاد دارند وقتی نام برندتان را در کنار کلمه کلیدی قرار میدهید گوگل متوجه حوزه فعالیت برند شما میشود. البته این موضوع در عمل هم صحت دارد و حتی ممکن است اسم برند شما در نتایج پیشنهادهای خود گوگل نیز قرار گیرد.
سروش احمدی: به نظر من استفاده از نام برند برای گرفتن بکلینک در کنار کلمه کلیدی آنرا طبیعیتر میکند.
Breadcrumb Navigation
بردکرامب یا نان ریزه چیست؟
✅ نام های دیگر: Breadcrumb Trail
نامش را از نان ریزه گرفته است، یعنی مسیری که آمدیم را مشخص کنیم. یک سیستم پیمایش وب است که مشخص می کند در چه موقعیتی از یک وبسایت قرار دارید. معمولا لینک های آن در هدر و بالای مقاله قرار دارند و مثلا به شما اعلام میکنند که در حال مطالعه مقالهای هستید که در دستهبندی فلان قرار دارد.
این ویژگی هم برای کاربر و هم برای لینک سازی داخلی و سئو بسیار مفید است.
همچنین گوگل سایتهایی که از این ویژگی استفاده میکنند را در نتابج گوگل به شکلی متفاوت نمایش میدهد. مثلا به جای نمایش لینک، موقعیت صفحه در سایت را نمایش میدهد.
💡 مثال: خانه> لباس> مردانه> کفش
Breadcrumb Trail
به معنای Breadcrumb Navigation مراجعه نمایید.
Bridge Page
به معنای Doorway Page مراجعه نمایید.
Broad Match Keyword
حالات مختلف کلید واژه چیست؟
زمانی که در سرویس گوگل ادز کمپین تبلیغاتی کلیکی ایجاد میکنید باید یک کلیدواژه مشخص کنید. با انتخاب ویژگی براد مچ کیوورد گوگل حالات مختلف کلید واژه را نیز در نظر میگیرد. مثلا در صورتی که کلیدواژه اصلی شما (راه دیجیتال) باشد گوگل کلماتی مانند ( دیجیتال راه – راهه دیجیتال – راه های دیجیتال – راه رسیدن به دیجیتال و … ) را نیز در نظر میگیرد.
در کل حالت دیگر می تواند شامل نوع فرد یا جمع ، غلط املایی ، مترادف ، و جستجوهای مرتبط باشد.
Broken Link
✅ نام دیگر: Dead Link
لینک شکسته چیست؟
لینک یا پیوندی که کار نمیکند. ممکن است آن صفحه یا لینک حذف شده باشد یا نام صفحه تغییر و جابهجا شود. این یک نکته منفی برای سئو سایت شماست و ورودی موتورهای جستوجو را ممکن است کاهش دهد.
Browser Error Code
به معنای Status Code مراجهه نمایید.
Call To Action
فراخوان عمل چیست؟
نام دیگر: CTA
به نوع فرایندی که شامل دعوت برای انجام یک کار است گفته میشود. مانند انکور تکستی که برای رفتن به صفحه دیگری قرار داده اید. یا دکمه و بنری که قابل کلیک و تاچ است و کاربر با زدن روی آن وارد یک فرایند یا صفحه جدید میشود. معمولاً از کلمات دستوری برای ترغیب بازدیدکنندگان به انجام عملی خاص مانند فروش، ثبتنام و … انجام میشود.
داشتن یک کال تو اکشن واضح در صفحات میتواند نرخ فروش شما را افزایش دهد. همچنین در صورتی که برای اهدافی مانند ثبتنام و لینکسازی از آن استفاده کنید به میزان زیادی نرخ پرش را در سایت شما کاهش میدهد.
Canonical URL
تگ کنونیکال چیست؟
✅ نام های دیگر: Canonical Tag
اگر محتوای تکراری در وب سایت خود دارید ، موتورهای جستجو نمیدانند کدام یک را در نتایج خود نشان دهند. به همین دلیل است که شما باید یکی را به عنوان اصلی انتخاب کنید. این کار را با استفاده از یک برچسب متعارف (rel = “canonical”) در کد های هدر سایت خود انجام دهید. به عنوان نمونه:
<link rel = “canonical” href = “https://academy.rahdigital.ir” />
داشتن تگ کینونیکال در تک تک صفحات سایت میتواند مفید باشد.
Cascading Style Sheets
نامهای دیگر: CSS
📖 سی اساس چیست؟
CSS زبانی است که ظاهر سند HTML را تعریف میکند. ظاهر بیشتر صفحات وبی که مشاهده میکنید با زبان CSS طراحی شده است.
هر وبسایت ممکن است دارای چند فایل CSS باشد که در خورد عناصر زیادی مانند اندازه، رنگ، سایهها و طرحها را جای دادهاند.
Churn and Burn SEO
✅ نامهای دیگر: Rank N’ Bank
SEO Churn و Burn SEO چیست؟
یک استراتژی سئو کلاهسیاه است که در آن شما برای یکسایت بکلینکهای اسپم میسازید و باعث میشود تا آن سایت توسط گوگل جریمه شود، احتمالا مدتی افت رتبه یا حذف نتایج خواهد داشت تا زمانی که مالک آن با گزارش لینکها به گوگل آنها را بیاثر کند.
هرچند تا آن زمان شما در نتایج جلو خواهید افتاد.
سروش احمدی: از سال ۲۰۲۱ اثر منفی لینکهای اسپم به شدت کم شده و به نظر میرسد گوگل بیشتر تخفیف میدهد و کمتر سایتی را جریمه میکند.
Click Through Rate
نامهای دیگر: CTR
Click Click Through Rate چیست؟
معیاری نشان دهنده درصد افرادی که پس از نمایش نتیجه شما در SERP روی آگهی / وب سایت شما کلیک میکنند. این با تقسیم تعداد کلیک بر تعداد نمایش محاسبه میشود.
Clickbait
Click Clickbait چیست؟
پیوندی که قصد دارد کاربر را فریب دهد تا روی آن کلیک کند. این پیوندها از انکور تکست یا برچسبهای جذاب یا فریبنده مانند عبارات باور نکردنی، شگفت انگیز، نهایی، باید ببینید و باور نخواهید کردبرای افزایش CTR خود استفاده میکنند.
استفاده از clickbait ممکن است باعث افزایش بازدید از وبسایت شما شود ، اما ابتدا اطمینان حاصل کنید که واقعا همانطور است که میگویید.
Competitor Analysis
تجزیه و تحلیل رقبا چیست؟
ارزیابی رقبا در همان کلمات کلیدی که تصمیم دارید رتبه بگیرید، مانند رهگیری آنها که در چه جایگاهی هستند و چه ترفندهای انجام دادهاند شما را قادر میسازد تا فرصتهایی را پیدا کنید که از رقبای خود پیشی بگیرید.
این یک روش بسیار مفید است برای:
- کشف کلمات کلیدی که می توانید استفاده کنید
- کشف فرصت های جدید بک لینک
- گرفتن ایده های محتوایی
- گرفتن ایده هایی برای بهینه سازی عنوان و توضیحات (تایتل و دسکریپشن)
Content
محتوا چیست؟
محتوا کلیه اطلاعات موجود در یک وب سایت است، شامل متن، عکس ، فیلم و انیمیشن
از نظر سئو ، محتوا عامل اصلی در جذب ترافیک و تأثیرگذاری بر تجربه کاربر است.
Content Management System
✅ نامهای دیگر: CMS
📖 سیستم مدیریت محتوا چیست؟
CMS یک وب سایت پویا است که در آن چندین کاربر میتوانند محتوا را ویرایش ، آپدیت و منتشر کنند. یادگیری آنها ساده و راه اندازی آنها آسان است. یکی از مشهورترین نمونههای CMS وردپرس است.
در دنیای سئو معمولا زمانی از کلمه CMS استفاده میشود که تصمیم است بدون نیاز به کد نویسی یک وبسایت راهاندازی و سئو کرد.
Content Marketing
📖 بازاریابی محتوا چیست؟
یکی از روشهای بازاریابی است به صورت خلاصه به محتوایی گفته میشود که هدف آن افزایش فروش یا تعامل مخاطب باشد. مانند یک ویدیو آموزش آشپزی که هدف اصلی آن فروش لوازم آشپزخانه است.
Content Spinning
✅ نامهای دیگر: Article Spinning
چرخش محتوا چیست؟ (چرخ کردن محتوا)
یک تکنیک سئو ارزان که در آن همان مقاله با استفاده از مترادف یا تغییر ترتیب کلمات در جمله، بازنویسی میشود. به این ترتیب، محتوای زیادی تولید میشود به این امید که گوگل آنها را به عنوان محتوای یونیک شناسایی کند. پس از آن به محتوای اصلی لینک داده میشود. این روش جزو سئو کلاه سیاه به حساب میآید.
سروش احمدی: انتشار محتوای خودتان به چندشکل یک مزیت دارد آن هم این است که دیگران نمیتوانند محتوای شما را کپی و تبدیل به یونیک کنند چون شما قبلتر حالات مختلف آنرا خودتان انجام دادهاید.
دیکشنری به صورت روزانه آپدیت میشود و کلمات تمامی درسها در این بخش نیز منتشر میشود.