برای یادگرفتن سئو هیچ چیز بهتر از یک نقشه راه منظم از ابتدا تا انتها نیست، بیشتر افراد به خاطر مطالعه پراکنده و البته آموزشهای غیرکاربردی بیش از چندسال است که هنوز مسیر کامل سئو را طی نکردهاند.
همین موضوع باعث شد تا ما در راهدیجیتال و البته برای اولین بار در ایران یک نقشه راه یادگیری منظم برای شما ترسیم کنیم تا همهچیز به صورت درسبهدرس فرابگیرید.
وقتی از دانش سئو صحبت میکنیم منظور چیست؟
اگر کمی صادق باشیم سئو (بهینهسازی سایت برای موتور جستجو) در اصل بهینهسازی برای گوگل است، و بیشتر قوانین و دانشی که در مورد سئو وجود دارد قوانین گوگل هستند.
گوگل چطور کار میکند؟ اگر مقاله آن را مطالعه کرده باشید متوجه قانونگذار اصلی دنیای سئو میشوید، دور از ذهن نیست که در راه دیجیتال بیشتر واژه Google Optimization (بیهنه سازی سایت برای گوگل) را میشنوید.
طبیعی است که ما هرچقدر بیشتر گوگل را بشناسیم و در مورد کارکرد آن بدانیم بهتر میتوانیم سایتمان را برای گوگل بهینه کنیم، اما مشکلی که وجود دارد این است که تنها بخشی از دانش سئو به صورت داکیومنت توسط گوگل منتشر میشود و گوگل معمولا اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار نمیدهد.
گوگل بیشتر در مورد کارکرد کلی صحبت میکند و خبری از جزئیات نیست، و علم سئو امروز نه توسط گوگل بلکه توسط سئوکاران جهان نوشته ميشود، برخی از سئوکاران تستهای شخصی روی سایت خود انجام میدهند و در مواردی نتیجه مثبت تست خودرا منتشر میکنند.
در مجموع ما داکیومنتهای گوگل و تستهای سئوکاران دنیا را علم سئو مینامیم.هر ۲ را در راه دیجیتال یادمیگیرید، اما اجازه دهید به یک سوال اساسی بپردازیم.
چرا نباید هر منابع یا آموزشی یا دنبال کرد؟
از میان تمام منابع و آموزشهای امروز سئو تقریبا بیش از ۹۵ درصد غلط و اشتباه هستند، دلیلی اصلی این موضوع آن است که سئو ماهانه آپدیت میشود، تقریبا از امروز تا ۱ ماه گذشته صدها قوانین در گوگل تغییر کردهاند و بیشتر افراد فکر میکنند گوگل هنوز به شیوههای قدیم کار میکند.
بیشتر ناشران سئو هنوز درک عمیقی از آن ندارند، چیزی که امروز شما در این درسها میخوانید عمیق شدن در سئو است. در ضمن اخبار گوگل در راه دیجیتال را هم دنبال کنید تا از قوانین و الگوریتمهای جدید گوگل عقب نمانید.
واژه نامه شروع سئو
در اینجا یک واژهنامه کوتاه برای شما آماده کردهایم که با واژههای ابتدایی سئو شروع میشود. فراموش نکنید که هر درس واژهنامههای مهمی دارد که باید آنهارا فرابگیرید.
بهینهسازی سایت برای گوگل Google Optimaization G/O – به مجموع بهینهسازیهای سایت که منجر به افزایش ورودی از سمت گوگل شود یا جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب شود گفته میشود.
بات گوگل Googlbot – گوگل یک ربات ساخته شده است که کار آن خزش (گشتن در سایتها) است و این ربات صفحات را مشاهده و در صورت لزوم برای گوگل ارسال میکند.
خزش Crawl – به فرایند گشتوگزار نرمافزارها در صفحات وب گفته میشود. مثلا وقتی بات گوگل داخل وبسایت شماست در اصل و صفحات شما خزش میکند تا صفحات شما را مشاهده کند.
خزشگر Crawler – باتها یا نرمافزارهای خودکاری برای گشتوگذار در صفحات وب ساخته شده اند.
گوگل سرچ کنسول Google Search Console – ابزار رسمی گوگل است یک داشبورد کامل در اختیار شما قرار میدهد. در این داشبورد میتوانید آمارهای زیادی از سایت خود و افرادی که از طریق گوگل به سایت شما آمدهاند مشاهده کنید.
به گوگل کمک میکنید و گوگل هم به شما کمک میکند
میدانید که پس از مطالعه تمام درسهای سئو شما یک سئوکار یا کارشناس سئو Seo Specialist خواهید شد، نماینده غیررسمی گوگل که اطلاعات زیادی از بهبود رتبه سایت در گوگل دارد.
شما به گوگل کمک میکنید تا مخاطب را بیش از پیش راضی نگهدارد (به کمک ساخت صفحات ارزشمند) و گوگل هم پاداش شمارا با سرازیر کردن مخاطب به سمت سایت شما پرداخت میکند.
شاید بتوان سئو را در ۳ جمله کلی توضیح داد.
- صفحات ارزشمند بسازید
- به گوگل کمک کنید تا این صفحات را بهتر درک کند
- گوگل پاداش شما را میدهد
بر خلاف آنچهکه فکر میکنید پس از راهاندازی سایت حالا در گوگل رتبه خواهید گرفت کاملا اشتباه میکنید، زیرا این رقابت است که تعیین میکند چه نتیجهای جزو ۱۰ نتیجه اول گوگل باشد.
آیا صفحات شما در گوگل هستند؟
برای اینکه متوجه شوید صفحات شما در گوگل هستند در نوار جستجوی گوگل عبارت site: و سپس لینک سایت خود را وارد کنید.
برای مثال: site:rahdigital.ir
گوگل روزنه در میان میلیاردها صفحه درون وب خزش میکند و اگر سایت شما داخل گوگل نیست ممکن است اشتباهی رخ داده باشد که اغلب یکی از دلایل زیر است
- سایت خودرا به تازگی راهاندازی کردید و گوگل هنوز وقت نکرده آنرا بررسی کند
- طراحی سایت یا کند بودن بیشازحد صفحات خزش را برای گوگل دشوار کرده
- گوگل نمیتواند سایت شمارا ببیند
- باتهای گوگل را مسدود کردهاید
چطور سایتمان را درون گوگل قرار دهیم؟
گوگل کار خودشرا به صورت خودکار انجام میدهد، فقط لازم است سایت خود را راهاندازی کنید و تمام است، گوگل بهزودی سایت شمارا پیدا میکند، جالب است بدانید بیشتر وبسایتهایی که در نتایج گوگل مشاهده میکنید توسط مالکانشان در گوگل ثبت نشدهاند.
با اینحال گوگل یک ابزار بسیار جذاب بهنام گوگل سرچ کنسول را طراحی کرده است تا مالکان سایتها برای بهبود سئو سایت خود و دریافت آمارهای پرکاربرد از آن بهره ببرند.
درسهای آموزش گوگل سرچ کنسول را در راه دیجیتال نیز میتوانید بخوانید.
چند سوال مهم پساز راهاندازی وبسایت که باید از خود بپرسید
- آیا سایت من سریع است؟
- آیا گوگل میتواند به درستی سایت منرا مشاهده کند؟
- آیا دسترسی به سایت من در تمامی دستگاهها سریع و اسان است؟
- آیا وبسایت من امن است؟
- ایا محتوای با کیفیتی به مخاطبان ارائه میکنم؟
- اگر کسبوکار من محلی است آیا در گوگل ثبت شده؟
ساختارسازی در سئو
یک ساختمان را در نظر بگیرید، طبیعتا افراد از در اصلی وارد این ساختمان میشوند و یک نقشه ساده و طراحی تمیز همراه با راهنما میتواند افراد را به بخشها و حتی طبقات دیگر به آسانی هدایت کند.
بیشتر صاحبان سایتها آنقدر همهچیز را پیچیده انجام دادهاند که مخاطب پس از ورود به سایت نمیداند دقیقا چه کاری انجام دهد، هیچ سلسه مراتبی وجود ندارد و بیشتر محتواها و صفحات شما گم میشوند.
این دقیقا دلیل مهمی است که شما صفحات خوبی دارید اما کاربران نمیتوانند آنهارا پیدا کنند، گوگل میگوید این مشکل را برطرف کنید و قطعا در بهبود سئو شما نیز موثر خواهد بود.
انجام لینکسازی داخلی یکی از بهترینروشهای ساختارسازی است.
درسهای بعدی را نیز میتوانید رایگان مطالعه کنید.
درسهای سئو را بهترتیب بخوانید