سهم بسیار کم بینگ در ایران باعث شده تا بسیاری از افراد آنرا دستکم بگیرند، اما باید بدانید که در یک رقابت تقریبا بدون رقیب هستید.
سهم بینگ و یاهو در خانه خودشان (آمریکا) روی هم ۹.۹۷ درصد است که این سهم در ایران به کمتر از ۱ درصد میرسد.
بسیاری از بازاریابان اینطور ادعا میکنند که نرخ تبدیل ترافیکی که از بینگ دریافت میکنند از گوگل بیشتر است و برای اثبات آن میتوانید تصویر زیر را مشاهده کنید.
احتمالا اگر از گوگل استفاده نکنید شما از بینگ استفاده میکنید! شاید این جمله مقداری عجیب باشد اما اکثر موتورهای جستوجو و حتی دستیارهای صوتی مانند الکسا و کورتانا نیز از بینگ استفاده میکنند.
خبر خوب این است که اگر سایت خودرا برای گوگل سئو کرده باشید در بینگ نیز شاهد بهبود رتبه خواهید شد زیرا تقریبا سیستم رتبهبندی مشابهی دارند.
اما تفاوتهایی هم وجود دارد.
۱. کلمات کلیدی
متای کلمات کلیدی که مدت زیادی است گوگل به آن توجهی ندارد یکی از فاکتورهای رتبه بندی در بینگ بهحساب میآید.
بسیاری از ابزارهای سئو نداشتن meta keywords tag در سایت شمارا یک نکته منفی اعلام میکنند در صورتی که این موضوع فقط برای موتور جستوجوی بینگ مهم است و نداشتن آن برای گوگل مهم نیست.
برای تحقیق کلمات کلیدی گوگل شاید مجبور باشید بیش هزینه زیادی کنید اما بینگ سرویس ابزار تحقیق کلمهکلیدی را رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
سرویس بینگ سرچ کنسول ابزارهای بسیار بیشتری به نسبت گوگل در اختیار شما قرار میدهد.
صفحات جامعی را ایجاد کنید که با تحقیقات کلمات کلیدی ساخته شدهاند، اما بهجای کلمات کلیدی مرتبط بودن محتوا با موضوع تمرکز کنید. (منظور گوگل در اینجا این است که به خاطر کلمات کلیدی محتوای پراکندهای نداشته باشید)
از کلمات کلیدی ساده که دقیقا با عبارت جستوجو شده کاربر یکی است استفاده کنید فقط در استفاده از آنها زیادهروی نکنید. همچنین ابزارهای سئو گوگل نیز برای ما کاربرد دارد.
۲. بک لینک
گوگل و بینگ هردو به بکلینک اهمیت میدهند زیرا نشان میدهد محتوای شما برای دیگران مفید بوده که آنرا به اشتراک گذاشتهاند.
در اینجا به نظر میرسد گوگل وزنی را برای هرنوع لینک در نظر میگیرد و در نهایت امتیازی را به صفحه لینک شده و حتی کل سایت شما میدهد در صورتی که بینگ بیشتر برای لینکهای باکیفیت ارزش قائل میشود و احتمالا خرید بکلینک یا رپورتاژ در بینگ تاثیر بیشتری دارد.
۳. سوشال سیگنال
بکلینکهایی که از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و …. دریافت میکنید به عنوان سوشال سیگنال برای گوگل مهم هستند اما گوگل با آنها مشابه سایر بکلینکها رفتار میکند.
این در صورتی است که سوشال سیگنال یک فاکتور رتبهبندی کلیدی برای بینگ بهحساب میآید و فاکتورهای زیادی از یک سوشال سیگنال را در نظر میگیرد.
۴. مدیا
بینگ تلاش زیادی برای درک محتوای صوتی،تصویری و ویدیویی دارد و در مواردی حتی بهتر از گوگل عمل میکند، بینگ بیشتر از تمرکز روی محتوای متنی بر مدیا تاکید دارد در صورتی که میتوان گفت گوگل بیشتر محتوا متنی را دوست دارد.
۵. سئو تکنیکال
دنیای سئو تکنیکال گوگل و بینگ کاملا باهم متفاوت است و در این مورد بهنظر میرسد گوگل بهروزتر است. مثلا بینگ یک ابزار برای ایندکس سریعتر محتوای شما دارد و احتمالا کمتر با مشکل ایندکس در بینگ برخورد خواهید داشت، چیزی که در گوگل همیشه یک مسئله بوده است.
همچنین بینگ به تگهای زیادی در سئو از جمله تگ صفحه بندی و …. متکی است در صورتی که چنین فاکتورهای مدتهاست برای گوگل اهمیتی ندارد.
همچنین اسکیماهایی که برای سایتخود کانفیگ میکنید معمولا توسط گوگل استفاده میشود و بینگ استفاده پیشرفتهای از آنها ندارد.
با وجود تمام اینها تمرکز روی بینگ را فراموش نکنید چرا که با آمدن آن به ویندوز ۱۰ و ۱۱ ممکن است حتی سهم خود را در آینده افزایش دهد و بخشی از کاربران هنوز از این موتور جستوجو استفاده میکنند.