گوگل همیشه میگه بکلینکها وزنی که قبلا داشتن رو دیگه ندارن، ولی تاجایی که ماها میدونیم بعضی وقتها چیزایی که گوگل میگه و چیزی که حقیقت داره متفاوته، اینجاست که ۲۰۰ عبارت رو که خروجیشون ۱.۱۱۳ سایت هست رو میان بررسی میکنین و چیزهای جدیدی میتونیم ازش بفهمیم.
خب جواب کوتاه ما میتونه این باشه که ۹۶ درصد از سایتهایی که در نتایج ۱ تا ۱۰ گوگل هستن بیش از ۱۰۰۰ دامنه بهشون لینک دادن، یا به عبارت دیگه حداقل ۱۰۰۰ «Referring Domains» دارن. در ادامه میخوایم همین موضوع رو بررسی کنیم که چرا این اتفاق وجود داره و حرف گوگل چی هست.
قبل از شروع توضیح بدیم توی این مقاله مبحث اصلی «Referring Domains» هست. این مفهوم به معنای اینه که چه تعداد سایت به صورت لینک به سایت شما اشاره کردن، توجه کنید تعداد سایتها یا دامنهها اهمیت داره، نه تعداد صفحات.
آیا شما به «لینکهای بسیار کمی برای رتبهبندی در گوگل» نیاز دارید؟
وقتی کیووردهای طولانی long-tail «عبارات غیرتجاری» رو هدف قرار میدید احتمالا به بکلینک زیادی نیاز ندارید، ولی در مورد کیوودهای تجاری چطور؟ پزشکی چطور؟ و medium یا short-tail چطور؟ آیا میشه با لینکهای خیلی کم توی اینها هم رتبه گفت؟
قبل از هر چیز باید بدونید که گرفتن رتبه قبلا در long-tail ها خیلی آسونتر بود ولی الان یه رقیب جدید به اسم AI دارید که با سرعت زیادی داره مقالاتی از همین نوع برای سایتها میسازه.
توی این مقاله یه تست طراحی میشه که در ادامه با همدیگه بررسی میکنیم.
تحلیل
از AI خواسته شد یه فهرست از ۲۰۰ کیوورد تصادفی با هدف تجاری بسازه، هدف تجاری یعنی کیووردهای که برای محصول یا خدمات جستجو میشن، مثلا خرید بلیط سینما یا تهیه وقت ماساژ و … .
بعد برای محلی کردن کوئریها یعنی برای پیدا کردن نتایج توی یه منقطه خاص به بعضی از کوئریها اسم شهر «لاسوگاس» اضافه میشه، مثل این هست که در ایران ما به کیوورد «خرید موبایل» عبارت «در تهران» رو اضافه کنیم تا نتایجی رو ببینیم که فقط برای شعر تهران هست. معمولا به این نتایج محلی میگیم.
در این ۱۰ نتیجه اول هر جستجو برداشته میشه«که قبلا بهش میگفتیم صفحه اول گوگل» و سعی هم شده که حوزهها متفاوت باشن و احتمالا بیشتر کوئریهای تجاری انتخاب میشه.
در مجموع ۱.۱۱۳ سایت تجزیه و تحلیل میشن که میشه به عبارت دیگه گفت ۱.۱۱۳ دامنه، حالا توی مرحله بعد لازم هستیم که تعداد «Referring Domains» محاسبه بشه.
برای محاسبه دنبال بهترین ابزارهای ممکن رفتن یعنی Ahrefs، Moz، Majestic Historic و SEMRush و گزارش هر کدوم رو داخل یک ستون نوشتن، البته اگه براتون سواله که این ۴ ابزار اعدادهاشون با هم مفتاوته پس اومدن بیشترین رو در نظر گرفتن.
مثلا اگه Moz عدد ۱۰۰ بکلینک دامنه برای یه سایت نشون میداد، Ahrefs عدد ۲۰۰ گزارش میداد، Majestic Historic عدد ۳۰۰ گزارش میداد، و SEMRush عدد ۴۰۰ گزارش میداد، مقاله «۴۰۰» رو در ستون «Highest Ref Domain» ثبت میکرد.
توضیحاتی در مورد منابع
از بین Majestic Fresh یا Historic میان Historic رو انتخاب میکنن چون تعداد «Ref Domain» بیشتری رو میشه پیدا کرد، حتی اگه این دامینها دیگه فعال نباشن، البته خود مقاله توضیح میده که هر چهار منبع یعنی Ahrefs، Moz، Majestic Historic و SEMRush نقاط قوت و ضعف خودشونو دارن، یعنی همشون شاخصهای لینک خوب و لینک بد دارن که این شاخصها قطعا با ملاک لینک خوب و لینک بد گوگل متفاوته.
هرچند میدونیم گوگل هم فاکتور لینک خوب و لینک بد رو داره.
پس تا اینجا میدونیم لینکها وزن دارن و نمیشه گفت سایتی که ۱۰ لینک دامنه گرفته از سایتی که ۲ لینک دامنه گرفته بهتره، با این حال هدف این تحقیق بررسی جملهای هست که گوگل میگه. «ما برای رتبهبندی صفحات به لینکهای بسیار کمی نیاز داریم»
پس بیاید این رو بررسی کنیم.
چه تعداد از نتایج ۱ تا ۱۰بکلینک کمی دارند؟
از ۲۰۰ عبارت تصادفی وارد شده، ۱٬۱۱۳ وبسایت یا دامین به دست اومد که در رتبه ۱ تا ۱۰ بودن.
برخی از آمارها
تعداد بکلینک «دامنه» | تعداد سایتها | درصد از کل |
---|---|---|
0-50 | 0 | 0% |
50-100 | 3 | 0.3% |
100-1K | 38 | 3.4% |
1K-10K | 375 | 33.7% |
10K-100K | 411 | 36.9% |
100K-1M | 230 | 20.7% |
1M+ | 56 | 5% |
میانگین دامنه های ارجاع دهنده: بیش از ۱.۱۱۳ دامنه
Moz: 184,821 | Ahrefs: 45,073 |
Majestic H: 661,909 | Semrush: 236,475 |
به طور خلاصه:
- هیچ کدوم «۰٫۰۰٪» از این سایتها کمتر از ۵۰ عدد «Referring Domains» ندارن.
- فقط ۰٫۰۳٪ «۳ تا از ۱۱۱۳ سایت» بین ۵۰ تا ۱۰۰ «Referring Domains» دارن.
- فقط ۳٫۴٪ «۳۸ از ۱۱۱۳ سایت» بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ لینک دارن.
- ۹۶٫۳٪ از سایتهایی که در ۱۰ رتبه برتر قرار گرفتن، بیش از ۱۰۰۰ «Referring Domains» دارن.
خب اینطور به نظر میرسه که ۹۶.۳ درصد از سایتهایی که رتبههای ۱ تا ۱۰ هست حداقل ۱۰۰۰ بکلینک دامنه دارن، میشه متوجه شد لینک گرفتن از سایتهای دیگه هنوز یه فاکتور رتبهبندی ضروری هست.
تحلیل دقیق سایتهای خاص
ضعیفترین سایت این لیست snowsportoutlet.com هست که ۵۴ تا «Ref Dom» «طبق SEMRush» داره. این سایت در رتبه ۶ برای «snowboards for sale» قرار داره.
در حال که نشون میده سایتهایی هم هستن که تونستن با «Ref Dom» کم رتبه بگیرن اما آمار کمشون خبر از این میده که لازمه یه پروفایل قوی از لینکها داشته باشید تا بتونید در نتایج گوگل رتبه بگیرید.
تجزیه و تحلیل ضعیفترین سایتها
پیشبینی میشد وقتی جستجوی به یک شهر خاص محدود میشه دیگه نیازی به لینکهای زیاد نباشه، اما نتایج بیشتر از انتظارها بود. «اینها ضعیفترین سایتهای لیست هستن»
- Nevadanews در رتبه ۶ برای «بهترین پیتزا در لاس وگاس» با ۷۶ بک لینک قرار داره.
- Desertskydayspa در رتبه ۸ برای «بستههای اسپای لاس وگاس» با ۱۳۲ بک لینک قرار داره.
- Tix4vegas در رتبه ۷ برای «بلیطهای نمایش لاس وگاس» با ۲۸۵ بک لینک قرار داره.
اگه روزی ۱۰ سایت پایین جدول از ۱.۱۱۳ سایت تمرکز کنیم به طور متوسط ۱۶۴ بکلینک دارن، به نظر میرسه این حداقل لینک مورد نیاز برای بودن در ۱۰ نتیجه اول هست.
مثلا اگه من یه سالن ماساژ توی اصفهان داشتم و هدفم این بود که توی کوئری «ماساژ آقایان در اصفهان» رتبه بگیرم که یک long-tail هست پس به حداقل ۱۳۲ سایت نیاز دارم که به من لینک بدن.
نگاهی به کوئریهای شهر لاس وگاس
Keyphrase | Semrush Search Volume | Avg Ahrefs Referring Domains | Avg Moz Referring Domains | Avg Majestic H Referring Domains | Avg Semrush Referring Domains | Avg Referring Domains |
---|---|---|---|---|---|---|
Best pizza in Las Vegas | 5,400 | 1,185,627 | 3,609,217 | 8,542,752 | 2,779,639 | 2,277,140 |
Las Vegas fine dining | 590 | 133,133 | 1,101,059 | 2,066,285 | 585,759 | 512,655 |
Las Vegas hotels | 368,000 | 75,681 | 181,710 | 615,637 | 187,680 | 126,466 |
Las Vegas helicopter tours | 8,100 | 66,572 | 167,366 | 403,176 | 182,966 | 116,777 |
Las Vegas spa packages | 590 | 76,156 | 137,682 | 466,807 | 116,763 | 97,202 |
Las Vegas Parties | 590 | 48,027 | 81,124 | 278,513 | 82,331 | 61,726 |
Las Vegas golf courses | 9,900 | 34,759 | 87,417 | 222,816 | 95,700 | 61,044 |
Las Vegas real estate | 6,600 | 38,641 | 85,711 | 341,307 | 78,283 | 58,173 |
Las Vegas show tickets | 2,400 | 13,072 | 32,526 | 135,982 | 28,434 | 21,453 |
از دیدن جدول هم مشخص هست که برای بودن در نتایج ۱-۱۰ کوئری لاسوگاس به صورت متوسط حداقل به ۲۱ هزار رف دامین نیاز دارید.
البته باید توجه داشت به این موضوع که وزن و کیفیت لینکها با هم متفاوته و ممکنه با داشتن ۲۰ درصد لینک باکیفیت خروجی مشابهی داشت، اما همه اینا مارو از این بحث دور نمیکنه که لینکها چقدر برای گوگل مهم هستن.
تسلط برندهای بزرگ در رتبهبندی گوگل
آمازون در ۱۶۴ کوئری از ۲۰۰ کوئری یکی از رتبههای ۱ تا ۱۰ رو داره، میشه گفت به وضوح داره در گوگل پادشاهی میکنه. در کنار اینکه اینها برند هستن و اهمیت برند هم برای گوگل زیاد هست اما اگه به تعداد لینکهای ارجاعیشون نگاه کنیم چیزهای خوبی متوجه میشیم.
10 Most Seen Domains | Times Seen |
---|---|
amazon.com | 164 |
walmart.com | 57 |
bestbuy.com | 49 |
nytimes.com | 39 |
homedepot.com | 38 |
target.com | 31 |
reddit.com | 29 |
cnet.com | 28 |
lowes.com | 26 |
wired.com | 20 |
نتیجهگیری
تصمیم گیری یا نتیجه گرفتن به عهده خودتون هست، هر فردی میتونه از این تحقیقات برداشت خودش رو داشته باشه، مخصوصا اینکه ما تلاش کردیم در کنار تعداد لینکها اشاره کنیم که وزن لینکها هم مهم هستن. در پایین چند چیزی که احتمالا در وزن لینکها تاثیرگذار هست رو براتون لیست کردیم.
- سایت لینکدهنده به شما چقدر قدرتمند/قابل اعتماد هستن.
- صفحهای که به شما لینک میده چقدر قدرتمند/قابل اعتماد هست.
- anchor text لینک به شما چیه، یا متن اطرافش چی هست.
- آیا روی لینک کلیک میشه «ایندادههارو گوگل با کروم میگیره»
- اولین و آخرین کلیک خوب کی بوده.
- آیا نویسندهای در صفحه وجود داره و چقدر قابل اعتماد هستن.
و خیلی چیزهای دیگه که میتونن به یه لینک ارزش بدن.
آیا برای دریافت لینکهای بیشتر و بهتر به کمک نیاز دارید؟
خب در این صورت میتونید از مشاورههای ما استفاده کنید، برای این کار میتونید وارد صفحه تماسباما باشید.
این مطالعه توسط جیم بویکین، مدیرعامل و بنیانگذار Internet Marketing Ninjas انجام شده است.
پرسشوپاسخ
-
آیا برای نتایج زبان فارسی این مطالعه معتبر است؟
خب سیگنالهای رتبهبندی معمولا برای همه نتایج هستن، یعنی ممکنه برای شروع فقط روی برخی از زبانها مثل انگلیسی فعال بشن ولی به مرور به همه زبانها میان، پس برای زبان فارسی هم معتبر هست.
-
معنی مطالعه اینه که ما باید تعداد زیادی بکلینک بخریم؟
بسازیم یا بخریم، ولی هدفمند و نه اینکه صرفا تعداد زیادی بکلینک داشته باشیم، براش زمانبندی کندی، از سایتهای مرتبط بخرید و سعی کنید از روشهای دیگه مثل لینک گرفتن از سوشالها و … هم استفاده کنید.
یک دیدگاه حرفهای برامون بفرستید، خوشحال میشیم و حتما همگی میخونیم.