Meta Description «متادیسکریپشن» که معمولا در serp نمایش داده میشود یکی از عوامل جذب کاربر برای کلیک و ورود به سایت شما به حساب میآید.
متا دسکریپشن یک فاکتور رتبهبندی نیست اما روی سئو و ورودی سایت شما اثرگذار است. در این مقاله از راهدیجیتال روشهایی را توضیح میدهیم که به کمک آن یک توضیحات متا بسیار خوب بنویسید و نرخ کلیک خود را افزایش دهید.
چطور میتوانیم از Meta Description استفاده کنیم؟
در سیستمهای مدیریت محتوا کافیست یک پلاگین سئو نصب کنید. این پلاگینها به صورت خودکار Metaهای مناسب گوگل را به صفحات سایت شما اضافه میکنند.
اما در سیستمهای اختصاصی نیاز است که آنرا برای صفحات مختلف طراحی کنید.
چرا گوگل Meta Description من را استفاده نمیکند؟
زمانی که شما متای خودتان را نوشتهاید اما گوگل در برخی از نتایج یک متای دیگر نمایش میدهد، چون متایی که نوشتهاید با توضیحات صفحه شما بسیار متفاوت است، و دقیقا اینجاست که گوگل تصمیم میگیرید از Meta Description شما استفاده نکند.
برای رفع این مشکل سعی کنید متای شما همان محتوا را معرفی کند و سعی نکنید برای نوشتن یک متن بسیار جذاب یک متای بی ربط بسازید.
با اینحال همیشه اینطور نیست، برخی از مواقع تکهای از محتوای شما را نمایش میدهد تا کاربر اعتماد بیشتری به محتوای شما داشته باشد.
چرا Meta Description مهم است؟
تاثیر متا دسکریپشن بسیار کم است اما اگر یک سایت را سئو کرده باشید میدانید که از خیر هیچ راهکاری نباید بگذرید. هر روشی که بتواند به بهبود سایت شما کمک کند باید از آن استفاده کنید.
مثلا در نتیجه یک تحقیق اینطور گفته شد که متا ۵ درصد روی کلیکها تاثیر دارد که از نظر من یا تحقیقات اشتباه است یا حداقل برای زبان فارسی چیز دیگریست.
در زبان فارسی بر اساس آنچه من تحقیق کردهام متادسکریپشن تا ۲۰ درصد نرخ کلیک را افزایش میدهد. از آنجایی که یک فاکتور غیر مستقیم است به دلیل افزایش کلیک باعث بهبود جایگاه و نتیجه آن افزایش چندبرابری کلیک میشود.
طول Meta Description باید چقدر باشد؟
معمولا در منابع خارجی اینطور گفته میشود که بهتر است از تمام ۱۶۰ کاراکتر امکانپذیر برای نوشتن متا استفاده کنید. البته این دلیل بیراه هم نیست چرا که بخش بیشتری از Serp را تصاحب میکنید که میتواند باعث افزایش کلیک شود.
آزمایش کنید تا متوجه شوید بهترین گزینه برای شما کدام است. اما چطور متای بهتری بنویسیم؟
درباره رقبای خود تحقیق کنید
لیستی از تمام نتایج خوب رقبای هم موضوع خودتان را پیدا کنید. و به این لیست نگاه کنید که آنها در نوشتن تایتل و دسکریپشن چگونه عمل کردهاند.
فراموش نکنید هرباری که مقالهی جدیدی مینویسید بهتر و بیشتر در حوزه کاری خودتان یاد میگیرید. پس چرا از دانش وبسایتهایی که سالهاست فعالاند استفاده نکنید؟
به نتایج SERP نگاه کنید
کلمهکلیدی خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید سایتهای صفحه اول چطور آن را نوشتهاند. ۱۰ مورد را لیست کنید و زمانی که به یقین رسیدید متایی که من نوشتهام از ۱۰ تای دیگر جذابتر و بهتر است میتوانید آن را انتخاب کنید.
کار زمانبری است اما حداقل برای نتایجی که اهمیت زیادی برای شما دارند میتوانید آن را انجام دهید.
از لحن و سبک خودتان استفاده کنید
هر بار که یک متا را مینویسید سعی نکنید با متای قبلی کاملا متفاوت باشد. البته دست شما در خلاقیت باز است ولی سعی کنید از یک لحن یا سبک خاص خودتان استفاده کنید.
هر بار که مخاطب شما را در نتایج میبیند به دلیل آشنا بودن سبک نوشتاری متوجه حضور شما میشود.
تمام متا نمیتواند کلمات کلیدی باشد
اگر قرار باشد ۱۶۰ کاراکتر را از کلمه کلیدی پر کنید که تنها جملهای بیمعنی ساختهاید. جای آن سعی کنید کلمات کلیدی پرسرچتر را به کار ببرید و جملات زیباتری بنویسید.
فراموش نکنید که به کاربر بردن کلمات کلیدی مشابه به هم میتوانند برای خواننده آزار دهنده باشد، پس یکی را انتخاب کنید.
چند نکته خوب و مفید:
- نیم نگاهی به ترندهای سوشالها داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
- کلمات بهترین و برترین را زمانی استفاده کنید که کاربر آن را میخواهد (مثلا: بهترین خشکشویی)
- توضیحات متا را هر فصل بهروز کنید. «۳ماه یکبار یا زودتر»
جمعبندی نهایی نوشتن متا دسکریپشن
بیشتر وقتها شما در متا تایتل و دسکریپشن فقط به معرفی محتوا میپردازید اما میتوانید با ایجاد کردن سوال و یا نشان دادن نیاز مخاطب بیشتر به او بفهمانید که نتیجه بهتری هستید.
مثلا شما کدام متای زیر را انتخاب میکنید؟
۱. این مقاله در مورد توضیحات متا است و روشهایی بهبود و و افزایش کلیک برای شما لیست شده است.
۲. توضیحات متا ۲۰ درصد ورودی گوگل بیشتری برای وبسایت شما خواهد داشت. اما چطور؟
استفاده از این روشها در هر بیزینس مدل یا موضوع محتوایی بسیار متفاوت است و خود شما بهتر از هر فردی میتوانید بهترین متای ممکن را بنویسید.