چک لیست سئو بازطراحی سایت | جلوگیری از افت رتبه در نتایج

اگر تصمیم گرفته‌اید برای بهبود تجربه کاربری یا حتی فروش بیشتر ریدیزاین یا بازطراحی انجام دهید باید بدانید که بیشتر سایت‌ها بعد از انجام این‌کار دچار افت رتبه می‌شوند.

ما در راه دیجیتال برای شما یک چک لیست سئو بازطراحی آماده کرده‌ایم تا پس از این همه هزینه زیاد به‌جای کاهش رتبه با بهبود رتبه در گوگل مواجه شوید.

بازطراحی وب‌سایت چیست؟

به طراحی مجدد یک وب‌سایت شامل تغییرات عمده در ظاهر گفته می‌شود که نتیجه آن ظاهر کاملا جدید خواهد بود. جالب است بدانید بیشتر بیزینس‌های بزرگ مانند آمازون هرچند سال یک بازطراحی اساسی انجام می‌دهند.

چک لیست سئو بازطراحی سایت | جلوگیری از افت رتبه در نتایج
سایت آمازون در سال ۲۰۰۱

البته این‌را باید بدانید که بازطراحی همیشه به شکل گسترده نیست و در مواقعی می‌تواند شامل آپدیت و تغییرات کوچکتر باشد.

مزیت بازطراحی سایت

بازطراحی در صورتی که به صورت اصولی انجام شود مخصوصا اگر در راستای اهداف زیر باشد خروجی به مراتب بهتری خواهد داشت.

  • بهبود سئو و عملکرد سایت
  • ساده‌سازی تجربه‌کاربری
  • بازطراحی استراتژی سایت
  • طراحی و زبان اختصاصی
  • سرعت بارگذاری بیشتر
  • افزایش امنیت

یک فروشگاه با قیمت‌های خوب در شهر که تابلویی شکسته و خاموش دارد چقدر می‌تواند مخاطبان خود را فرار دهد؟ وب‌سایت‌ها هم دقیقا همین‌طور رفتار می‌کنند و احساس می‌کنند شما یک کسب‌و‌کار قدیمی و شکست خورده هستید.

سروش احمدی

بیشتر سایت‌های ایرانی از نظر طراحی حس سال‌های ۱۳۸۰ را منتقل می‌کنند اما انتظار رقابت با بیزینس‌های سال ۲۰۲۲ را دارند.

طبیعی است که هر کسب‌وکار در طول زمان رو به تکامل و پیشرفت حرکت می‌کند و ساختار و ظاهر سایتش را باید در همین راستا تغییر کند.

چه زمانی بازطراحی سایت ضروری است؟

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ سوال شد که مهم‌ترین دلیل باطراحی سایت شما چیست؟

  • نرخ تبدیل پایین [۸۰.۸ درصد]
  • نرخ پرش بالا [۶۵ درصد]
  • بهبود UX [۶۱ درصد]
  • عدم سازگاری در تمام دستگاه‌ها [۵۳.۸ درصد]
  • قدیمی بودن سایت [۳۸.۵ درصد]
  • سئو [۲۳.۱ درصد]

بیشتر افراد و سازمان‌ها بنا به یکی از دلایل بالا بازطراحی انجام می‌دهند.

توجه داشته باشید که بیشترین دلیل افت نرخ تبدیل و افزایش نرخ پرش می‌تواند سرعت بد سایت شما باشد.

چک لیست سئوی بازطراحی سایت

این چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا یک بازطراحی پربازده و فوق‌العاده داشته باشید.

۱. محتوا‌های موجود را بررسی کنید

از یک ابزار مانند Screaming Frog کمک بگیرید و تمام صفحات سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید تمام آن‌ها خوب کار می‌کنند و به همدیگر متصل هستند.

۲. ساختار سایت را آپدیت کنید

بیش از ۶۰ درصد کاربران گزارش داده‌اند که یک وب‌سایت را به دلیل ساختار بد یا گیچ کننده ترک کرده‌اند.

همانطور که قبلا گفته شده ۳۸ درصد از مردم در اولین بازدید خود ساختار و نوع طراحی سایت شمارا نگاه می‌کنند.

بیایید از یک مثال استفاده کنیم: مثلا چطور می‌توان وارد صفحه آموزش صعود به قله دماوند شد؟

اگر شما کاربر را ابتدا به صفحه قله‌های جهان و سپس قله‌های آسیا و پس از آن قله‌های ایران ببرید احتمال فراوان او کلافه می‌شود.

اصلاح ساختار به این موضوع مرتبط است که مردم پس از ورود به سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و چقدر در دسترسشان است؟ برای دسترسی به هر بخش چقدر نیاز است که در سایت شما جست‌و‌جو کنند؟

برای بهبود ساختار می‌توانید از این‌ راه استفاده کنید.

  1. یک نقشه برای ساختار فعلی بسازید
  2. با تجزیه و تحلیل رقبا بررسی کنید آن‌ها چطور این‌کار را انجام داده‌اند
  3. از ابزار‌های تحلیل رفتار کاربر مانند Hotjar استفاده کنید
  4. یک نقشه جدید بر اساس آدرس صفحات بسازید

۳. بهینه‌سازی سرعت صفحات

این خیلی اهمیت دارد که سرعت را فدای همه‌چیز نکنید، وقتی میدانیم یک وب‌سایت باید کمتر از ۴ ثانیه بارگذاری شوید و لود بیشتر از آن باعث می‌شود بیشتر مردم سایت شما را ترک کنند.

در بازطراحی جدید به فایل‌های JS و Css بسیار دقت کنید زیرا معمولا باعث کندی صفحات سایت شما می‌شوند.

یکی از فاکتور‌های مهم این روز‌ها LCP کمتر از ۲.۵ ثانیه است که باید به آن نیز توجه داشته باشید.

4. سایت خود را تست کنید

پس از آماده شدن طراحی و قبل از اجرای آن روی سایت اصلی بهتر است ابتدا در بخش The W3C Markup Validation Service بخش‌های مهم آن مانند لینک‌دهی و تصاویر و … را از نظر استاندارد بودن بررسی کنید.

فراموش نکنید که گوگل این ابزار را به عنوان استاندارد طراحی می‌شناسد.

در درجه بعد حتما از ابزار‌های گوگل مانند Google Page Speed کمک بگیرید تا متوجه شوید چه بخش‌های از سایت شما ممکن است ایرادات فنی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید