اگر سئو به عنوان یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ علاقهمند باشید پس بهتر است کمی در مورد آن بدانید.
ممکن است در فضای اینترنت زیاد این جملات را شنید باشید:
«سئو یک تخصص پولساز است»
«اگر در گوگل نباشید وجود خارجی ندارید»
«سئوکار استخدام کنید تا ورودی سایت شما از گوگل افزایش پیدا کند»
«بهکمک ما به صفحه اول گوگل بیایید و فروش خودرا افزایش دهید»
در این مقاله از راهدیجیتال در مورد سئو و ویژگیهای آن صحبت میکنیم.
کلمه سئو از کجا آمده؟
کلمه سئو SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است که معادل فارسی آن «بهینهسازی موتور جستوجو» گفته میشود. البته نوع تلفظ صحیحتر این کلمه اسایاو است، با این حال کلمه سئو در زبان فارسی بیشتر رایج است.
در کل سئو را میتوان فرایند «بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو» تعریف کرد.
اگر کلمات دیگری مانند « سئوکردن، سئوسازی، بهبود سئو، سئو سایت، افزایش سئو» را نیز شنیدید منظور اصلی آن همان سئو است.
- روزانه در دنیا بین ۶ تا ۷ میلیارد بار مردم جهان از گوگل استفاده میکنند.
- ۸۰ درصد کاربران به تبلیغات پولی گوگل توجهی نمیکنند.
- تبدیل به مشتری افرادی که از گوگل وارد سایت شما میشوند از هر روشی آسانتر است.
- نیمی از جستوجوگران از طریق موبایل وارد گوگل میشوند.
چرا موتور جستوجو یعنی گوگل؟
در دنیای کنونی بیشتر افراد از واژه موتور جستوجو استفاده میکنند، دلیل آن این است که در گذشته موتورهای جستوجوی زیادی مانند یاهو بینگ و … سهم قابل توجهی از این بازار را داشتند.
اما امروز گوگل با داشتن سهم بیش از ۹۸ درصد از کل بازار عملا به تنها موتور جستوجو جهان تبدیل شده است.
ممکن است در بازارهایی مانند آمریکا با سهم بیشتر بینگ مواجه باشیم اما در بازار خاورمیانه و به خصوص ایران گوگل با سهم ۹۹ درصدی یکتازی میکند.
همانطور که میبینید سهم موتورهای جستوجو مانند بینگ و یاهو در ایران حتی به نیمدرصد هم نمیرسد پس تلاش برای رتبهگرفتن در آنها احتمالا در ایران نتیجهای نخواهد داشت.
به همین خاطر استفاده از کلمه گوگل بهجای موتور جستوجو چندان نادرست نیست.
باورهای اشتباه در مورد سئو
کسانی که با SEO آشنا نیستند آن را یک کانال رایگان برای بازاریابی و تبلیغات میدانند اما باید بدانید که بهینهسازی کردن یک وبسایت نیاز به روشهای علمی و راهکارهای زمانبر و هزینهبر دارد.
به عنوان مثال برای سئو کردن یک وبسایت ما هزاران نکته برای اجرا داریم که در ادامه تنها بخشی از آنهارا برای شما مثال میزنیم:
تولید همیشگی محتوای اختصاصی بدون کپی.
بهروز کردن محتواهای قدیمی.
ایجاد حس رضایت برای کاربران.
جلب اعتماد کاربران برای اینکه بیشتر در سایت شما بمانند.
تمام اینکارها هزینهبر است و بخش زیادی از منابع و زمان شما را نیاز دارد.
سئو یک کمپین تبلیغاتی نیست که در بازهزمانی خاص یا با هزینه خاص برای یکبار اجرا شود بلکه مجموعهای از شیوهها و نگرش است که به صورت همیشگی پیادهسازی میشود.
به همینخاطر لازم است یک بودجه ماهانه دائمی و برنامهریزی بلند مدت داشته باشد.
سروش احمدی:
کمپینهای تبلیغاتی تمام میشوند اما سئو همچنان میفروشد
سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید
مباحث سئو معمولا در ۲ طبقهبندی سئو کلاه سیاه (black Hat) و سئو کلاه سفید (White Hat) قرار میگیرند.
سئو کلاه سفید به روشهایی گفته میشود که سعی میکند با محتوای ارزشمند و استانداردهای سطحبالا فرایند سئو سازی را انجام دهد .
سئو کلاه سیاه به روشهایی که به کمک نقاط ضعف و محدودیتهای گوگل به بهینهسازی کمک میکند گفته میشود، هرچند روشهای کلاه سیاه معمولا زودبازده و بدون آینده هستند.
معمولا با آپدیت الگوریتمهای گوگل روشهای کلاه سیاه بیشتری منسوخ میشوند اما هنوز هم کاربرد دارند.
درسهای سئو را به ترتیب بخوانید