یکی از چیزهایی که مدام گفته میشود این است که محتوا با ۱۰۰۰ کلمه و حتی بیشتر برای سئو یا رتبه گرفتن در گوگل بهتر است، اما چقدر این حرف واقعیت دارد. در این مقاله از راهدیجیتال برای اولین بار قصد داریم به این موضوع بپردازیم.
اولین بار در برخی از آموزشهای سئو برای اولینبار گفته شد که هر چه محتوای سایت شما طولانیتر باشد میتوانید نتایج بهتری در گوگل کسب کنید، و جالب اینکه هنوز روزانه توییتهای زیادی در این مورد در توییتر ارسال میشود.
در مجموع چرا بیشتر افراد چنین تفکری دارند؟
تحقیقات اشتباه در مورد تعداد کلمات
در سال ۲۰۲۰ در نتیجه یک تحقیق مشخص شد بیشتر نتایجی که در صفحه ۱ گوگل قراردارند به صورت میانگین ۱۴۴۷ کلمه دارند و به فرض همین تحقیق اعلام شد که اگر محتوای ۱۵۰۰ کلمهای تولید کنید کار تمام است.
اما این تحقیق یکی از فاکتورهای این صفحات را نشان میدهد و همچنین برای تمام نتایج تحقیق نداشته و قطعا فاکتورهای بیشماری تاثیر دارند.
محتوای سئو شده باید چند کلمه باشد؟
الگوریتمهای گوگل معمولا برای پاسخ بهتر برای کاربران طراحی شدهاند و اینجاست که باید بدانید شما برای کاربر محتوا تولید میکنید نه گوگل، و زمانی که این موضوع را به خوبی درک کنید متوجه میشوید که طول یا تعداد کلمات یک محتوا برای گوگل اهمیتی ندارد.
در واقع فاکتورهای زیادی در تولید یک محتوای خوب وجود دارد که تعداد کلمات جزوی از این فاکتورها نیست.
جان مولر کارمند گوگل در جواب یک کاربر اینطور توضیح داده است:
تعداد کلمه اهمیتی ندارد. بعضی از صفحات کلماتشان زیاد است اما در واقع حرفی برای گفتن ندارند. بعضی از صفحات تعداد کلمات کمی دارند اما آنها مهم باکیفیت و نیاز کاربر است. شما بهتر از هرکسی میدانید که کاربران چه چیزی نیاز دارند.
پس چرا ۵ نتیجه اول گوگل همیشه بالای ۱۵۰۰ کلمه هستند؟
اگر شخصا جستوجو کنید میتوانید تایید کنید که چنین چیزی وجود دارد. بالاترین نتایج همیشه بالای ۱۵۰۰ کلمه محتوا تولید کردهاند. اما چیزی که به آن دقت نمیکنید سایر فاکتورهای تولید محتواست.
در واقع این سایتها توانستهاند ۱۵۰۰ کلمه مفید و مورد نیاز کاربر را تولید کنند، نه اینکه صرفا یک محتوا نوشته باشند. اگر محتوایی که شما تولید کردهاید بند به بند آن نیاز کاربر را برطرف نکند میتواند نتیجه معکوس داشته باشد و کاربران شما را آشفته کند.
چطور بفهمیم که یک محتوا باید کوتاه یا بلند باشد؟
اینکار را میتوانید با مشخص کردن هدف یک محتوا پیدا کنید. برای مشخص کردن هدف به سوالات زیر جواب دهید.
۱. کاربر برای چه چیزی وارد این محتوا میشود؟
۲. کاربر چه گروه سنی یا دستهبندی خاصی دارد؟
۳. این صفحه هدف نهایی است یا قرار است کاربر را به صفحه دیگری ببریم؟
۴. کاربران با چه کلماتی وارد این محتوا میشوند و هر کلمه چه انتظاراتی ایجاد میکند؟
شاید اگر برای شما مثالی بزنم بهتر متوجه میشوید:
مثلا وقتی کاربری جستوجو کند که سال تحویل چه ساعتی است؟ احتمالا تولید یک محتوای بسیار کوتاه نیاز کاربر را برطرف میکند و لازم نیست یک تاریخچه بلند بالا از عید تولید کنید و کاربر را تا آخر یک مقاله ۲۰۰۰ کلمهای بکشانید که در نهایت سال تحویل را مشاهده کند. در اینجا او به دنبال یک نتیجه سریع است.
جواب: میتوان اینطور گفت که هیچ تعداد کلمه ایدهآلی برای یک محتوا وجود ندارد و فاکتورهای دیگر برای یک محتوا اهمیت دارند.