چند وقت پیش بعضی از کاربران گفتن این پیامرو دیدن که یوتیوب بهشون گفته یا ادبلاک یا همون مسدود کننده تبلیغات رو غیر فعال کنن یا اینکه یوتیوب پریمیوم بخرن، ظاهرا اون زمان این ویژگی صرفا در حد آزمایش بوده اما از امروز یوتیوب داره در سطح جهانی این ویژگی رو فعال میکنه.
روش کارش هم اینجوریه که ممکنه اجازه بده تا ۳ تا ویدیو رو ببینید ولی بیش از اون بهتون پیام هشدار بده که حتما لازمه مسدود کننده رو غیر فعال کنید.
یوتیوب ولی بهنظر میرسه نسبت به سایتهای دیگه خیلی سختگیر نیست، مثلا قبل از اینکه صفحه شمارو مسدود کنه و بگه اجازه ندارید ویدیو رو ببینید سعی میکنه چندین بار هشدار براتون بفرسته.
دلیل اصلی برخورد نرم هم اینه که کلا نصب داشتن یک ادبلاک خونه، قبلا هم سازمانهای امنیتی گفته بودن اینکه یه Adblock روی مرورگر خودتون نصب داشته باشید احتمال اینکه وارد پیوندهای ویروسی یا کلاهبرداری بشید خیلی کمتره، چون بیشتر این لینکها در قالب تبلیغات مزاحم یا پاپآپ ظاهر میشن که یه Adblock خوب میتونه جلوشونو بگیره.
از این طرف اما یوتیوب متفاوت تره و تمام تبلیغاتش از چندین فیلتر عبور میکنن، در کنار اینکه تولید کنندگان محتواش با نمایش تبلیغ به شما کسب درآمد میکنن و میتونن محتوای بیشتری تولید کنن.
البته کشورها دارن روز به روز قوانین سختگیرانهای برای تبلیغات میذارن و یوتیوب بیشتر برنامههاش برای فروش اشتراک یوتیوب پریمیوم هست، در کنار اینکه مدلهای تبلیغاتی جدید هم اضافه کرده.
برای مثال نمایش تبلیغات ۳۰ ثانیهای در نسخه تلویزیون یوتیوب بهزودی راهاندازی میشه که به نظر میرسه هدف یوتیوب با افزایش روشهای تبلیغاتی و عدم ارائه خدمات به مسدودکنندههای تبلیغاتی، میل دادن کاربران به خرید اشتراک ۷ دلاری پلاس هست.
لعنت به سرمایهداری.