در داکیومنت رسمی و جدید، یوتیوب توضیح میده ویدیوهای ساختگی یا دستکاریشده مثلا با AI اگر ساخته شدن باید تگ تولید شده با AI داشته باشن و این راهنمارو برای شما در همین موضوع منتشر کرده.
هوش مصنوعی در حال تغییر دادن سبک ابراز ایدهها برای تولیدکنندگان محتواست، از مرحله ایدهپردازی تا آزمایش کردن ابزارهایی که فرآیند خلق ایده را بهتر میکنند، همه مشمول تغییر قرار گرفتن. اما از طرف دیگه، بینندهها هم روزبهروز بیشتر دوست دارن بدونن محتوایی که میبینن ساختگی و دستکاری شدهست یا نه.
به همین خاطر، امروز در یوتیوب داریم یک ابزار جدید در Creator Studio معرفی میکنیم که به موجب اون، تولیدکنندگان محتوا باید به بینندهها اطلاع بدن که آیا محتوایی که ساخته شده و واقعی بهنظر میاد با AI تولید شده یا نه، در واقع اگر احساس میشه ممکنه کسی که دانش کمی داره نتونه متوجه بشه یه ویدیو با AI ساخته شده یا نه، پس اون ویدیو لازم هست که تگ AI بگیره.
یوتیوب میگه همانطور که در نوامبر اعلام کردیم، این هشدارها به صورت برچسبهایی در توضیح ویدیو، یا در قاب اصلی پخش ویدیو نمایش داده میشن. لازم نیست تولیدکنندگان محتوایی که به شکل شفاف غیرواقعی هست، یعنی متحرک، دارای افکتهای ویژه، و یا با هوش مصنوعی به عنوان کمک تهیه شده رو برچسب بزنند.
این برچسب جدید برای افزایش شفافیت با بینندگان و ایجاد اعتماد بیشتر بین تولید کنندگان محتوا و مخاطبها طراحی شده. چند نمونه از محتواهایی که نیاز به اعلام دارن رو در زیر میتونید ببینید:
- استفاده از شبیهسازی افراد واقعی: اینکه از راههای دیجیتالی، صورت فردی با صورت شخص دیگهای عوض بشه، یا صدای یک نفر به شکلی مصنوعی تولید و به عنوان گوینده ویدیو مورد استفاده قرار بگیره.
- تغییر دادن صحنهها یا مکانهای واقعی: مثل اینکه فیلم یک ساختمون واقعی رو طوری تغییر بدن که انگار آتش گرفته، یا اینکه منظره یک شهر رو عوض کنن و از اونچه در واقعیت هست متفاوت باشه.
- ساختن صحنههای واقعگرایانه: نشون دادن صحنههایی که وانمود میکنن یک واقعه مهم و واقعی در حال اتفاق افتادن هست، مثلا یک گردباد در حال حرکت به سمت یک شهر هست در صورتی که اصل ماجرا واقعی نیست.
البته، ما متوجه هستیم که تولیدکنندگان محتوا به روشهای مختلفی در کل فرآیند تولید از AI استفاده میکنن. ما از اونا نمیخوایم که اگه از AI برای بالا بردن بهرهوری کارشون استفاده کردن مثل تولید متن، ایدههای محتوا، یا زیرنویس خودکار اون رو برای بیننده توضیح بدن. همچنین اگه محتوای ساختگی غیرواقعی باشه و/یا اگه تغییرات ناچیز و جزئی باشه، لازم نیست این رو اعلام کنن.
این موارد شامل:
- محتوای غیرواقعی و شفاف: مثل انیمیشن یا اینکه کسی سوار بر یک اسب تک شاخ در یک دنیای تخیلی پرواز کنه.
- تنظیم رنگ یا فیلترهای نور و رنگ
- جلوههای ویژه مثل تار کردن پسزمینه یا افکتهای قدیمی
- فیلترهای زیبایی یا بهبودهای تصویری دیگر
- لیست طولانیتری از مثالها رو میتونید در مرکز راهنمایی ما ببینید.
برای بیشتر ویدیوها، یک اخطار توی بخش توضیحات ویدیو نمایش داده خواهد شد، اما برای ویدیوهایی که راجع به موضوعات حساستری هستن، مثل سلامت، اخبار، انتخابات، یا مالی، یک برچسب خیلی واضحتر روی خود ویدیو به نمایش در میاد.
این برچسبهای هشداردهنده رو از هفتههای آینده به تدریج تو همه محیطها و حالات مختلف یوتیوب خواهید دید، اول توی اپ یوتیوب در موبایل، و به زودی روی کامپیوتر و تلویزیون. هرچند که میخوایم فرصتی بدیم تا جامعه یوتیوب با این فرآیند و ویژگیهای جدید آشنا بشن، اما در آینده برای تولیدکنندگان محتوا که به شکل مداوم اطلاعات مربوط به محتوای خودشونرو ارائه ندن، جریمههایی در نظر گرفته خواهد شد.
در برخی موارد، یوتیوب حتی ممکنه برای بعضی ویدیوها این برچسب رو اضافه کنه، حتی اگه صاحب اون ویدیو اطلاعاتش رو ارائه نداده باشه، بهخصوص اگر محتوای تغییر داده شده یا ساختگی احتمال گمراه یا فریب دادن افراد باشه.
نکته مهم اینه که ما به همکاری با فعالان صنعتی برای بالا بردن شفافیت محتوای دیجیتال ادامه میدیم. این مورد شامل تلاشهای ما به عنوان عضو هیئت مدیره «ائتلاف ریشه و اصالت محتوا» (C2PA) هم میشه.
بطور موازی، همانطور که قبلتر اعلام کرده بودیم، داریم تلاش میکنیم تا یک روند حریمخصوصی بروز شده برای افرادی ایجاد کنیم که درخواست حذف هر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، یا محتوای ساختگی یا تغییر داده شدهای که شبیه تصویر یا صدای یک فرد قابل شناسایی هست رو دارند. به زودی اطلاعات بیشتری در مورد معرفی جهانی این روند خواهیم داد.
تولیدکنندگان محتوا در واقع هسته اصلی یوتیوب هستند، و اونا نقش خیلی مهمی در درک، پذیرش و تطبیق پیدا کردن بینندگان با دنیای هوش مصنوعی خلاق به عهده خواهند داشت. این یک روند در حال توسعه هست و ما با یاد گرفتن، به بهتر شدن در یوتیوب ادامه خواهیم داد. امیدواریم که بالا بردن شفافیت به همه ما کمک کنه تا روشهایی که AI به رشد خلاقیت انسان کمک میکنه رو قدر بدونیم.