افراد میتونن تخصص سطح متوسطی داشته باشن و فقط با اضافه کردن اصول و قواعد به رفتار و روش انجام دادن کارهاشون حرفهای باشن، و برعکس یک فرد میتونه تخصصی در سطح عالی داشته باشه و فقط با رعایت نکردن رفتار حرفهای باعث بشه تا تخصصش کمتر دیده بشه، این مقاله خلاصه شده و نقاط مشترک دهها مقاله دیگر هست که در این صفحه گردآوری شده و در ادامه خوبه که اونرو بخونیم.
۱. قواعد و اصول رفتاری و کاری داشته باشید
داشتن اصول برای انجام دادن کارها یا رفتارتون با دیگران اصلیترین پیشنیاز برای حرفهای بودن هست، اصولی که لازمه یکجایی اونهارو بنویسید و هربار که احساس کردید در ذهنتون کمرنگ شدن دوباره بخونیدشون و همیشه بهشون پایبند باشید.
مثلا چیزهایی که در پایین برای گزینههای بعد از ۱ نوشته شده، مثل وقتشناسی و … میتونن از اصول کاری شما باشن، پس برای خودتون اصول کاملی بسازید و تمام انرژی و تلاش خودتون رو برای پایبند بودن به این اصول استفاده کنید.
۲. وقتشناسی
وقتشناسی پازل گمشده تمام افراد به حساب میاد، به خصوص اینکه در شهرهایی زندگی میکنید که نظم خاصی در اون شهر وجود نداره، یعنی در درجه اول باید بدونید اگر وقتشناسی در ایران نرخ کمتری نسبت به کشورهای دیگر داره دلیل اصلی اون عدم نظم در شهر هست، با اینحال به عنوان یه شخص حرفهای تاخیر داشتن در ملاقاتها یا شروع کار میتونه شمارو غیرحرفهای نشون بده، حتی وقتی قرار هست یک جلسه آنلاین داشته باشید.
در واقع یکی از ترفندهای وقتشناسی اینه که پلن B داشته باشید، مثلا قبل از شروع یک جلسه آنلاین سعی کنید یک اینترنت دوم هم آماده کنید تا اگر در لحظه آخر اینترنت به مشکلی خورد بتونید از اینترنت دوم استفاده کنید.
یا سعی کنید ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت زودتر از زمان موعدی که تصمیم دارید به مقصد برسید برای خودتون زمانبندی کنید، برای مثال من ساعت ۵ بعدازظهر یک قرار کاری دارم، در یادداشت خودتون بنویسید ساعت ۴ به محل برسم، اینطوری در مسیر هم عجله نمیکنید و حتی اگر به تاخیر بخورید بازم هم از برنامه اصلی یعنی ساعت ۵ جلوتر هستید.
۳. زیاد انتقاد و شکایت نکنید
نقد کردن و شکایت کردن از ویژگی تمام افراد در جوامع امروزی به حساب میاد، اما افراد حرفهای این کار رو انجام نمیدن، در واقع افراد حرفهای همیشه باید نشون بدن که روی خودشون تمرکز دارن و تصمیم ندارن با تخریب دیگران برای خودشون اعتبار به دست بیارن. در یک مسابقه دو شما اگر زیاد مراقب بقیه شرکت کنندهها یا اتفاقات باشیداحتمالا تمرکز و انرژی خودتون رو از دست میدید و احتمال زمین خوردن هم بسیار هست.
یک حرفهای روی خودش تمرکز داره و اعتقاد داره سایر افراد هم میتونن اشتباه کنن.
۴. اسرار کاری را فاش نکنید
رفتاری که با کارفرمای قبلی خودتون انجام میدید، روی افراد بعدی که قرار هست با شما کار کنن تاثیرگذار هست، برای مثال وقتی داخل یک مجموعه مشغول به کار هستید و با مدیران یا مدیرعامل به مشکل میخورید و استعفا میدید، حتی وقتی احساس میکنید ۱۰۰ درصد حق با شماست بهتر هست از روشهای قانونی برای گرفتن حق خودتون اقدام کنید تا اینکه سعی بر علنی کردن ماجرا داشته باشید.
تخریب دیگران در فضاهای علنی مثل روزنامه یا شبکههای اجتماعی حتی وقتی ۱۰۰ درصد حق با شماست مقداری از این تخریب متوجه خود شما هم میشه، به کارفرماها و پروژههای بعدی فکر کنید، اونها معمولا آدمهای بدون حاشیه رو دوست دارن.
فراموش نکنید برای تمام آدمها حاشیه درست میشه، نوع برخورد فرد با مشکلات هست که اون رو دسته حرفهای یا غیرحرفهای قرار میده.
۵. ظاهر آراسته و مناسب با کارتان داشته باشید
وقتی وارد یک مطب پزشک بشید، بدون شناخت قبلی اگر ۲ پزشک روبروی شما باشن یکی با ظاهر آراسته و روپوش پزشکی و البته دیگری با لباس راحتی، ناخواسته به نظر شما کدوم حرفهایتر به نظر میاد؟
دقیقا هرکاری میتونه لباس خودشو داشته باشه، اگر کارمند باشید احتمالا مقداری باید رسمیتر لباس بپوشید. حالا اگر همین به یک قرار کاری برای بستن یک قرارداد تبدیل بشه میتونه حتی به لباس رسمیتری هم نیاز داشته باشه، پس به نسبت موقعیتی که هستید لباس انتخاب کنید ولی مهمتر از اون سعی کنید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید.
۶. فرد امن دیگران باشید
احتمالا شنیدید که دوست خوب دوستی هست که برای شما امن باشه، در اینجا امن بودن به معنی این هست که مطمئن هستید هیچنوع آسیب روانی،مالی، جسمی و … از سمت دوستتون شمارو تهدید نمیکنه، میتونید با خیال راحت از ضعفها و مشکلاتتون بگید بدون اینکه نگران باشید از این حرفها علیه شما استفاده بشه.
افراد حرفهای در محیطهای کاری همکار امن هستن، در پروژهها پیمانکار امن هستن، در همکاریها مشاور امن هستن، دادن احساس امنیت به دیگران با کارهایی مثل عدم تخریب یا نقد در جمع، یا عدم اشاره به نقاط ضعف افراد، گوش ندادن به شایعهها و تلاش برای نشون دادن حس امن بودن به دیگران میتونه کمک کنه که شما یک حرفهای به نظر بیاید.
۷. سازماندهی کنید
یکی از فاکتورهایی در مورد حرفهای بودن روش انجام دادن کارهاست، برای مثال شما باید برای کارهاتون زمانبندی کنید و بر اساس این زمانبندی انرژی و وقت لازم رو برای کارها بذارید، از برنامههای یادآور استفاده کنید تا هیچوقت لازم نباشه به کسی جمله «فراموش کردم» رو بگید.
کارهارو در زمان لازم و گفته شده انجام بدید و سعی کنید طبق سازماندهی که انجام میدید جلو برید، برای اینکارها میتونید از ابزارهایی مثل یادداشت، تقویمهای آنلاین مثل گوگل کلندر و سری برنامههای To Do که برای برنامهریزی هستند استفاده کنید.
۸. مسئولیت پذیر باشید و گزارش دهید
کارهایی که به شما سپرده میشه، نباید نیاز به پیگیری مجدد داشته باشه، افراد باید این حس رو نسبت به شما داشته باشن که در مسئولیتپذیری سطحی هستید که فقط لازم هست انجام دادن کاری رو قبول کنید، تمام انرژی لازم برای اون کار رو میذارید و حتما در پایان کار گزارش کاملی تحویل خواهید داد.
مسئولیتپذیری یکی از بزرگترین ویژگیهایی هست که در بعضی از سازمانها حتی اولویت بالاتری نسبت به تخصص داره، به همین خاطر مهم هست که همه افراد مسئولیتپذیر بودن شمارو متوجه بشن. این اطمینان رو به افراد بدید که نیاز به پیگیری کارشون ندارن و شما تمام تلاشتون رو برای انجام کار و ارائه گزارش انجام خواهید داد.
۹. افراد حرفهای تربیت کنید
آدمهای حرفهای فراتر از اینکه دنبال کسایی مثل خودشون باشن، سعی میکنن آدمهای مثل خودشون رو بسازن، چراکه اگر اطراف شمارو آدمهای حرفهای پر کنن خروجی و تاثیرگذار بودن شما هم بیشتر میشه، این کار فقط با کمک کردن به دیگران ممکن هست.
تازه واردهایی که توسط همکارانشون حمایت و کمک میشن خیلی سریعتر مسیرشون رو به سمت حرفهای بودن طی میکنن، به جای انتقاد و کارهای شبیه به اون سعی کنید به دوستان، همکاران و کارفرمای خودتون در انجام کارها کمک کنید و در شرایط سخت کنار اونها باشید.
میتونید در کارهایی که برای حرفهای شدن خوبه مثل سازماندهی کردن کارها کمکشون کنید، چون معمولا اینجور کارها در ابتدا خیلی سخت هستن و خیلی خوبه که همیشه برای شروع کار جدید یه دوست، راهنما یا همکار کنار شما باشه.
۱۰. زندگی شخصی را از کار جدا کنید
احتمالا این جمله رو زیاد شنیدید که در زمان کار باید به کار پرداخت و در زمان غیر کاری به زندگی شخصی. جمله صحیحی هست اما رعایت اون در بیشتر وقتها ممکن نیست، در خارج از زمان کاری ممکنه به دلیل مشغله زیاد لازم باشه باز هم برای کار زمان گذاشته بشه تا بتونیم تمام کارهامون رو انجام بدیم.
در واقع قابل تحمل و ممکن هست، با وجود اینکه ممکنه از نظر علم روانشناسی درست نباشه ولی شدنی هست، اما بلعکس اون ممکن نیست، زمان کاری رو به انجام کارهای شخصی، غیر کاری و … نمیتوان اختصاص داد حتی اگر کاری برای انجام دادن نداریم.
میتونید از زمان خالی خودتون برای کارهایی مثل چک کردن لیست کارها، برنامه هفتههای بعد یا کار کردن روی متن سخنرانی و چیزهایی که بعدا در کار میتونه براتون مفید باشه وقت بذارید، اما هیچ لحظهای از اون رو برای وارد کردن زندگی شخصی به کاری اختصاص ندید.
معرفی چند کتاب برای مسیر حرفهای شدن
از کتابهای خوب توی این موضوع میشه به Getting Things Done اشاره کرد که در ایران با نام «به سرانجام رساندن کارها» ترجمه شده و نویسنده اون دیوید آلن هست.
کتاب بعدی Tools of Titans نوشته تیم فریس که ظاهرا در به زبان فارسی تا امروز ترجمه نشده ولی نسخه زبان اصلی اون در ایران موجود هست، استارتاپی به اسم بوکاپو یک نسخه خلاصه از این کتاب به صورتی صوتی و متنی هم تهیه کرده.
کتاب The Third Door در فارسی «در سوم» نوشته Alex Banayan هست که بیان کننده روشهایی غیرمرسوم برای انجام کارهاست.
در نهایت فراموش نکنید، هرکتابی یا حتی این مقاله یک کمککننده و سرنخ برای یادگیری بیشتر است، نه یک نقشه راه درست و واقعی، از دانش برای تصمیم گیری درست استفاده کنید، نه تبدیل کردن دانش به تنها راه حل ممکن.
اگر مقاله رو دوست داشتید نظر خودتون رو برای ما ارسال کنید.