الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل | Google Hummingbird معرفی سال ۲۰۱۳

نام الگوریتم: مرغ مگس‌خوار گوگل | Google Hummingbird
تاریخ اولین معرفی: ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ – ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

گوگل تا قبل از انتشار این الگوریتم به کلمات کلیدی متکی بود، به این معنی که اگر مثلا خرید موبایل را جستجو میکردید تنها سایت‌هایی که دقیقا از همین کلمه در محتوای خود استفاده کرده بودند را نمایش میداد.

هدف این الگوریتم درک گوگل از کلمات کلیدی هم معنی بود، به عنوان مثال (موبایل چی بخرم؟) با (چه موبایلی بخرم؟) و … معنای یکسانی را نشان می‌دهند و مرغ مگسخوار آن را درک می‌کرد.

سایت‌هایی که مجبور بودند برای گرفتن رتبه در گوگل کلمات کلیدی‌را ۱۰ها بار در محتوا تکرار کنندکه البته یکی از معیار‌های گوگل بودو خروجی بسیار بدی داشت، حالا محتواهای باکیفیت‌تری را با کلمات کلیدی کمتر تولید می‌کنند.

مرغ مگسخوار به گراف دانش کمک کرد

گراف دانش سعی میکرد جواب‌های کوتاه کاربران را داخل خود گوگل ارائه دهد. مثلا وقتی شما سن کریسیتن رونالدو را سرچ کنید جواب خود را میگیرید، چیزی که قبل از این الگوریتم زیاد اتفاق نمی‌افتاد.

دلیل آن این بود که گوگل متوجه نمیشد که ( کریستین رونالدو چند سال دارد؟) (کریستین رونالدو چند سالشه؟) و ….. در واقع همان (سن رونالدو) است.

کاملا مورد قبول است که در زبان فارسی این الگوریتم تاثیرگذار نبوده است و هنوز نتایج زیادی را در گوگل می‌توان مشاهده کرده که پر از کلمات کلیدی هستند و البته‌که رتبه خوبی هم کسب کرده‌اند.

با این حال به دلیل کارکردن گوگل روی الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی روزانه شاهد بهبود نتایج در زبان فارسی هستیم.

دوران کلمات کلیدی تمام نشده است

قرار بر این نیست که کلمات کلیدی را به کل نادیده بگیرید، اما دیگر نیاز به تکرار زیاد کلمات کلیدی نخواهید داشت و بهتر است تا کلمات هم‌معنی را استفاده کنید.

چطور با الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل | Google Hummingbird سازگار شویم؟

  • به‌جای تکرار کلمات کلیدی از کلمات هم معنی استفاده کنید.
  • از تحقیق کلمات کلیدی به شکل گسترده‌تری استفاده کنید.
  • محتوای خود‌را به شکل منظم و به ترتیب با هدینگ بنویسید.
  • فعالیت خود‌را تخصصی نگه‌دارید و در موضوعات دیگر وارد نشوید.
لیست الگوریتم‌های گوگل بر اساس تاریخ انتشار
نظرت‌رو بگو