الگوریتم کبوتر گوگل | Google Pigeon معرفی سال ۲۰۱۴

نام الگوریتم: کبوتر گوگل | Google Pigeon
تاریخ اولین معرفی: ۲۴ جولای ۲۰۱۴ – ۲ مرداد ۱۳۹۳

گوگل انواع محتواها مانند متن، عکس و ویدیو را درک می‌کند. اما زمان آن رسیده که موقعیت مکانی یا لوکیشن هم به یکی از انواع محتوا اضافه شود.

در واقع هدف برخی از جستجو ها مکان است، مثلا زمانی که استخر در نیاوران را جستجو می‌کنید به دنبال یک موقعیت مکانی هستید نه مقاله ۱۰۰۰ کلمه‌ای!

هدف کلی الگوریتم کبوتر شخصی‌سازی نتایج برای شما بر اساس لوکیشن شما یا جستجویی که انجام می‌دهید است. مثلا ممکن است شما در منطقه نیاوران تهران باشید، پس چه اینکه جستجو کنید (استخر در نیاوران) یا (استخر نزدیک من) گوگل هر ۲ را متوجه می‌شود و نتایج یکسانی به شما نمایش می‌دهد.

پس از ورود این الگوریتم اهمیت سئو مکان یا سئو محلی بیش از پیش قوت گرفت و یک امتیاز برای کسب‌و‌کارهای محلی به‌حساب می‌آید.

دلیل عدم کارکرد خوب در ایران چیست؟

قبل از هرچیز باید بدانیم که گوگل به ۳ روش موقعیت مکانی را پیدا می‌کند تا محتوا را برای شما شخصی‌سازی کند.

  1. بر اساس آی‌پی و شرکت ارائه دهنده اینترنت
  2. بر اساس لوکیشن دستگاه شما (در صورت روشن بودن)
  3. در صورتی که نام موقعیت را به جست‌و‌جو اضافه کنید مثلا (رستوران در چهارباغ اصفهان)

در حالت سوم تا محدودی همه‌چیز خوب است اما این الگوریتم بهترین عملکر خودش را زمانی نشان می‌دهد که لوکیشن دقیق شما را متوجه شود، به این دلیل که بر اساس یک شعاع دایره‌ای نزدیک نتایج نزدیک‌تر را به شما نمایش می‌دهد.

مثلا وقتی کلمه (رستوران) را جستجو کنید مکان‌هایی را به شما نمایش می‌دهد که حداکثر ۱۵ دقیقه تا موقعیت شما فاصله دارند.

در ایران به دلیل اینکه دستگاه‌های دسکتاپ موقعیت مکانی دقیقی ندارد و آی‌پی شرکت‌های خدمات اینترنتی بر اساس مراکز استانهاست به احتمال زیاد مثلا اگر در ورامین باشید ممکن است با جستجو کلمه رستوران شاهد نمایش رستوران‌های تهران به‌جای ورامین باشید.

در نتایج موبایل البته شرایط مقداری بهتر است چون بیشتر افراد لوکیشن موبایل خود را روشن می‌کنند و اینجاست که الگوریتم کبوتر با دست‌باز نتایج بهتری نمایش می‌دهد.

چطور با الگوریتم کبوتر گوگل | Google Pigeon سازگار شویم؟

  • موقعیت مکانی و کسب‌و‌کار خود را در نقشه گوگل ثبت کنید.
  • سئومحلی وب‌سایت خود را به صورت اصولی انجام دهید (درس‌های آن را در اینده می‌توانید در راه‌دیجیتال بخوانید)
لیست الگوریتم‌های گوگل بر اساس تاریخ انتشار

دیدگاهتان را بنویسید