الگوریتم ونیز گوگل | Google Venice معرفی سال ۲۰۱۲

نام الگوریتم: گوگل ونیز | Google Venice
تاریخ معرفی: ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ – ۸ اسفند ۱۳۹۰

گوگل در یک پست خبر از انتشار یک الگوریتم جدید با نام گوگل ونیز داد. الگوریتمی که هدف آن بهبود نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی افراد بود.

اولین بار در این تاریخ بود که بحث سئو محلی در دنیای وب و سئو مطرح شد.

به این معنی که سایت‌های محلی که به موقعیت کاربر نزدیک‌تر هستند با اولویت بیشتری در گوگل نمایش داده شوند. مثلا وقتی شما رستوران را در گوگل جست‌و‌جو کنید گوگل سعی می‌کند ابتدا رستوران‌های اطراف شما را نمایش دهد. زیرا نمایش رستوران در کشور‌ها یا شهرهای دیگر قطعه به‌درد شما نمیخورد.

البته گوگل قبل‌تر با آوردن نقشه گوگل به نتایج جست‌و‌جو با عنوان Google Places این‌کار را به خوبی انجام میداد اما با آمدن گوگل ونیز نتایج‌هم بر اساس موقعیت شما اولویت بندی می‌شد. این الگوریتم همچنین در سایر سرویس‌های گوگل مانند یوتیوب نیز اعمال شد.

از کجا متوجه می‌شد که کدام منطقه جغرافیای هستید؟

  • بر اساس آخرین آی‌پی اینترنت شما
  • بر اساس شهر‌هایی که در کنار کلمات کلیدی در گوگل سرچ می‌کنید (مانند: بیمارستان در اصفهان)
  • استفاده از GPS دستگاه شما

منطق پشت پرده این الگوریتم ونیز

در درجه اول طبیعی است، خدماتی که در شهر ما نیستند ممکن است برای ما قابل استفاده هم نباشند، مثلا وقتی شما ساکن تبریز هستید نمایش سالن‌های ماساژ تهران در نتایج بیهوده است.

اما دومین هدف این الگوریتم کمک بیشتر به کسب‌و‌کار‌های محلی برای رقابت با کسب‌و‌کارهای بزرگ است، تا قبل از آن بیشتر نتایج صفحه اول در اختیار ۱ یا چند کسب‌و‌کار بود که به کمک ونیز این انحصار شکسته شد.

چطور با الگوریتم ونیز سازگار شویم؟

  • سئو محلی فقط برای ۱ شهر انجام می‌شود
  • از کلمات شهر مورد نظر در صفحات خود استفاده کنید
  • در تولید محتوا از کلمات شهر استفاده کنید
  • وب‌سایت خود را در نقشه گوگل و گوگل بیزینس ثبت کنید
لیست الگوریتم‌های گوگل براساس تاریخ انتشار

دیدگاهتان را بنویسید